Jun 182011
 

Προτεινόμενη λύση – οδηγός για το θέμα των πανελληνίων εξετάσεων αρμονίας 2011.


Ακούστε το θέμα

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon

  69 Responses to “Θέμα Αρμονίας 2011”

  1. Επιτελους και καποιος που λυνει αρμονια και αναρτει το θεμα στο ιντερνετ και δεν γραφει ανοησιες …συγγνωμη αλλα εχω δει..πολλα! τελοσπαντων η λυση σας θεωρω ειναι πλ καλη
    Ισως με λιγο πυκνο αρμονικο ρυθμο. Απλα εγω θα σας πω καποιες αλλες λυσεις. Εμ.. στο πρωτο μετρο αντι για V εβαλα V7/ IV (πρωτη ουσιαστικα) κι ετσι στο 2ο μετρο πηγαινε IV που αλλαζε μονο η σοπρανο και γινοταν iv ελασσονα. επειτα i ελασσονα και στa επομενa μετρa I – IV6 -I64 – V5# – I. ετσι λοιπον συνοψιζοντας στα 4 πρωτα μετρα παρεμενα σε σολ + (και η πτωση ) Στα μετρα 5 6 7 συμφωνω αρμονικα απλα προτιμησα να βαλω τις συγχορδιες με 6/5 και 2 και εβγαινε το μοτιβο με την 7η (τησ ιδιας τησ αλυσιδας) αντικριστα στη σοπρανο και στο μπασο .Εμ στο μετρο 8 για τι τοσος κοπος ? (αστειευομαι ) εγω προτιμησα να βαλω ανα παλμο : ΛΑ + (πεμπτη της ) Ρε +

    • Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και ευχαριστώ όλους που γράφετε με ελληνικούς χαρακτήρες! Όσοι κάνετε σχόλιο για πρώτη φορά να το έχετε υπόψη σας και κάνετε λιγάκι υπομονή να εγκριθεί το σχόλιό σας.

      Ας σχολιάσω και εγώ τις παρατηρήσεις σου:

      1) Όσον αφορά τον πυκνό αρμονικό ρυθμό, έχεις δίκιο, αλλά σε ένα βαθμό επιβάλλεται από το θέμα. Αν ήταν σύνθεση πάντως, θα χρησιμοποιούσα λιγότερες συγχορδίες και θα θεωρούσα περισσότερα πράγματα ως στολίδια. Σκέφτηκα, όμως, μιας και η λύση απευθύνεται ως πρόταση σε μαθητές, να δώσω μια εξήγηση για τη φύση κάθε νότας της μελωδίας με αυτόν τον τρόπο. Πολλά, πράγματι, μπορούν να αφαιρεθούν. Η παρατήρησή σου πάντως, δείχνει πως έχεις σωστή κρίση.

      2) Η [V7] στο πρώτο μέτρο που βρίσκεται σε αγκύλες, υπονοεί πως πρόκειται για παρένθετη δεσπόζουσα (εννοείται, της συγχορδίας που ακολουθεί), δηλαδή της IV. Άρα δεν κάνουμε κάτι πολύ διαφορετικό. Η προσπάθειά σου να παραμείνεις στην Σολ σε όλη τη διάρκεια της πρώτης φράσης σε κάνει να χάσεις την πτώση με τη ναπολιτάνικη στη μελωδία (ντο-σι-λα#-σι), την οποία θεωρώ αρκετά ξεκάθαρη. Γενικά όταν η μελωδία υπονοεί “αγγίγματα” σε άλλες κλίμακες, το να προσπαθήσεις να αιτιολογείς συνεχώς όσα γράφεις σε μια κλίμακα δεν κάνει και τόσο μεγάλη διαφορά γιατί ουσιαστικά δεν αναιρείς τις σχέσεις αυτές, απλά τις τροποποιείς. Ναι, δίνει ένα διαφορετικό άκουσμα πχ η Σολ- στο δεύτερο μέτρο από την Σιb+, αλλά ας μην ξεχνάμε πως πρόκειται για σχετικές. Στη δε περίπτωση της παρένθετης δεσπόζουσας, το άκουσμα είναι ακριβώς το ίδιο, είτε γράψεις από κάτω παρένθετη δεσπόζουσα της IV, είτε γράψεις μετατροπία και V-I στη νέα κλίμακα. Θέλω να καταλήξω ότι παρατηρώ αρκετούς καθηγητές να επιμένουν σε θέματα του τύπου “μην κάνετε περιττές μετατροπίες” και “προσπαθείτε να παραμένετε εκεί που βρίσκεστε” και σε ένα βαθμό έχουν δίκιο. Συχνά, όμως, η διαφορά στο αποτέλεσμα είναι ελάχιστη (σε ουσία).

      3) Στο μέτρο 8 δεν κάνω τίποτα παραπάνω από αυτό που κάνεις εσύ. Η ντιμινουίτα είναι ακριβώς η ίδια συγχορδία σε ποιότητα με την V7 με εξαίρεση μια και μοναδική νότα. Θα μπορούσα (και το σκέφτηκα να το γράψω έτσι για να μη σας μπερδέψω) να θεωρήσω το Σιb που έβαλα στο μπάσο αποτζιατούρα και να γράψω από την αρχή V. Και πάλι, όπως και πριν, η διαφορά στο αποτέλεσμα είναι ελάχιστη. Είναι μια πινελιά. Μου άρεσε ως γραμμή μπάσου. Καλό θα ήταν να μη φοβάται κανείς να κάνει τέτοια πράγματα, αλλά πρέπει να ξέρει που και πότε. Δε θα έκανα κάτι τέτοιο ας πούμε, αν μου δημιουργούσε διαφορετικές ποιότητες συγχορδιών (υποδεσπόζουσα – δεσπόζουσα).

      Ξανακοιτώντας αυτό το μέτρο, διαπιστώνω ότι έχω διπλασιάσει και το Ντο# στο τρίτο όγδοο, κάτι που είναι το λιγότερο ύποπτο (αν όχι εντελώς λάθος). Ο λόγος που παρασύρθηκα είναι γιατί το συγκεκριμένο Ντο# δε λειτουργεί ως προσαγωγέας, αλλά μπήκε εκεί για να ακολουθήσει η χρωματική κίνηση στην 7η της V (ντο αναίρεση).

      • ευχαριστω ια τον κοπο να απαντησετε ετσι αναλυτικα …ομως πιστευεται οτι θα μου κοψουν (και ποσο περιπου) που δεν εκανα την πτωση σε σι? θε λω να πω οι συνδεσεις ειναι απολυτα σωστες και η τριτη ελατωμενη (ντο- λα #) εχει παντοτε 2 ερμηνειες ειτε IIN – V ειτε IV – V 5# σε διαφορετικες κλιμακες .. απο τη στιγμη που δεν βγαζει λαθη γιατι να θεωρηθει λανθασμενο
        Περιμενω με αγωνια
        Ευχαριστω

        • Οι συνδέσεις έχουν πράγματι λειτουργικότητα, αλλά το πρόβλημα δεν είναι εκεί. Είναι στο ότι δεν παρατήρησες το πτωτικό σχήμα (θέλω να μιλάω με ειλικρίνεια). Δες και την απάντηση στην Νατάσα, όπου τα εξηγώ λίγο πιο αναλυτικά.

          Ο βαθμός σε ένα θέμα αρμονίας είναι, συνήθως, αποτέλεσμα πολλών παραμέτρων. Το πως χειρίζεστε τις διάφορες καταστάσεις αποκαλύπτει το βαθμό κατανόησης σας του αντικειμένου. Εν τέλει, δεν πρόκειται να σας κόψει, φυσικά, κανείς αν το υπόλοιπο γραπτό δείχνει ότι υπάρχουν γερές βάσεις.

          Μην αγχώνεστε με τέτοια πράγματα. Δε θα μπει ούτε καν χαμηλός βαθμός από ένα και μόνο σημείο του κομματιού. Αντίθετα, μπορεί να συγχωρεθούν λάθη σε έναν μαθητή που δείχνει ότι γνωρίζει.

          Καταλαβαίνω ότι είστε σε μια δύσκολη περίοδο άγχους και το παραμικρό μπορεί να σας φαίνεται “βουνό”, αλλά πραγματικά: ψυχραιμία!

          Κοιτάξτε να τα πάτε καλά αύριο και ο καλός μαθητής φαίνεται από χιλιόμετρα. Είναι αναμενόμενο ότι θα κάνετε και κάποια λάθη, δε σας θεωρούν και δεν περιμένουν από παιδιά Γ’ Λυκείου να είναι ο “Μπαχ”.

          • μα εκανα πτωση απλα σε σολ :S
            ( συγγνωμη που εγραψα το σχολιο δυο φορες δεν το ειχα δει)

          • Έχεις δίκιο. Δεν είχα παρατηρήσει πως χρησιμοποίησες πτωτικό 6/4 (ήταν στο προηγούμενο σχόλιό σου).

            Πολύ πιθανό, λοιπόν, να μην χάσεις καθόλου βαθμούς.

            ΥΓ. Μην ανησυχείς για το εξτρά σχόλιο. Απλά θα το διαγράψω.

  2. Κύριε Καλπενίδη καλησπέρα,
    Έδινα σήμερα αρμονία και θα ήθελα να σας ρωτήσω 2 πράγματα αν έχετε την καλοσύνη.
    1) Αντί για το πτωτικό στο 4ο μέτρο στη ΣΙ- έβαλα ΙΙΝ -V – I θεωρείται τελείως λάθος;
    2) Τα μέτρα 9-10, 11-12 είναι αλυσίδα; εγώ δεν τα έλυσα ως αλυσίδα όπως κι εσείς βλέπω αλλά όλοι λένε ότι είναι αλυσίδα.
    Ευχαριστώ για τον χρόνο σας

    • 1) Ναι, είναι λάθος και θα σου κόψει κάποιους βαθμούς. Το πόσους, όμως, θα εξαρτηθεί κυρίως από την εικόνα του υπόλοιπου γραπτού σου. Αν είναι καλό, μην ανησυχείς πολύ.

      Στο χαρτί που σας έδωσαν έγραφε για τη λειτουργικότητα αρμονικών συνδέσεων “στα σημεία όπου η μελωδία φαίνεται να οδηγείται σε πτώση να εμφανίζονται τα κατάλληλα πτωτικά σχήματα”. Όπως είπα, όμως, αν το υπόλοιπο γραπτό σου είναι καλό, η σημασία που θα δώσει ένας καλός εξεταστής είναι μικρότερη.

      2) Όχι, δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση για αλυσίδα. Είναι απλώς ένα μοτιβικό στοιχείο που επαναλαμβάνεται. Τα διαστήματα είναι διαφορετικά. Ιδιαίτερη προσοχή ότι το μ. 9 σχηματίζει συγχορδία Σολ+ με έβδομη ΜΕΓΑΛΗ και στην εξέλιξη 5# ενώ το μ. 11 σχηματίζει συγχορδία Φα#+ με έβδομη ΜΙΚΡΗ (κάτι που υπονοεί ποιότητα δεσπόζουσας) και στην εξέλιξη 5#.

      Όπως και να ‘χει, δεν μπορούμε να σπάσουμε την αλυσίδα ενώ δεν έχει συμπληρωθεί καν ο δεύτερος κρίκος. Και εννοώ ότι τα μ. 10 και 12 είναι διαφορετικά, έστω και αν παραλείπαμε το Σολ του μ. 10.

  3. τελος το 9 μετρο ειναι ” ιδιο ” αν προσεξετε με το μετρο 11 οποτε εβαλα τη σολ + με 5 # ( σαν αλυσιδα με το 11) και ολο το μετρο 10 εβαλα ντο μειζονα .
    Θα ελεγα τελειωνοντας την πολυλογια οτι ηταν απ τα καλυτερα θεματα που εχουν βαλει με αρκετα μοτιβα για επεξεργασια και οχι ιδιαιτερα δυσκολο (αποψη μου)
    Ελπιζω να εγιναν κατανοητα οσα ειπα ..περιμενω σχολια
    Ευχαριστω 🙂

    • Δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το να εναρμονίσεις το μ. 9 με παρόμοιο τρόπο με το μ. 11. Είναι επιλογή σου και καθόλου κακή μάλιστα.

  4. Risky η χρηση αλλοιωμενης 5ης στο μετρο 11 για εξετασεις σχολικης αρμονιας, θεωρω πως μια γερμανικη/ιταλικη/γαλλικη ηταν αυτο που θα ηθελαν να δουν οπως υπαγορευει και το διαστημα μι-ντο##.

    • Η ύλη της αρμονίας συμπεριλαμβάνει την όξυνση της 5ης και στη συγκεκριμένη περίπτωση χρησιμοποιείται άκρως ικανοποιητικά (δεν είναι, δηλαδή, λύση ανάγκης ή προσπάθεια να αποφύγει κανείς την άγνοιά του για τη σωστή εναρμόνιση).

      Η μόνη περίπτωση να μπορεί να εναρμονιστεί το συγκεκριμένο σημείο με γερμανική συγχορδία, είναι να θεωρηθεί η συγχορδία Φα#+ που προηγείται ως αιολική VII της Σολ#-, κάτι αρκετά πιο παράτολμο από τη λύση που προτείνω. Επιπλέον, η μετατροπία στην Σολ#- δε θα ολοκληρωθεί ποτέ (δεν υπάρχουν κατάλληλοι φθόγγοι στη μελωδία).

      Το διάστημα 2ας ελαττωμένο υπονοεί πράγματι δύο πράγματα και χαίρομαι που το αναφέρεις γιατί οι πιο πολλοί διδάσκουν μόνο το ένα από τα δύο: 1) τη σχέση II ναπολιτάνικη – V και τη σχέση 2) VI του ελάσσονα τρόπου – DD (που μπορεί να έχει και τη μορφή γερμανικής).

      Από τις δύο αυτές προτάσεις η II ναπ – V είναι εφαρμόσιμη, αλλά θεωρώ πως είναι χειρότερη από αυτή που προτείνω. Χωρίς να είναι λάθος.

  5. Συγχαρητήρια για τον τόπο.
    Λόγω έλλειψης χρόνου μόνο ένα μικρό σχόλιο.
    Στα μέτρα 1,2 μπορεί να περάσει ΣΟΛ-ΝΤΟ-ΡΕ9-σολ (ή και ΣΟΛ-λα7-ΡΕ9-σολ).
    τα ξαναλέμε.
    Ευχαριστώ

  6. Μια ακόμη παρατήρηση στην προτεινόμενη λύση.
    Στο 12 μέτρο αν μπορούσε να αποφευχθεί ο σχηματισμός των διαστημάτων 7ης με ευθεία κίνηση (στις συγχορδίες ΜΙ7 & ΡΕ7)

    • Και οι δύο κινήσεις είναι βηματικές, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζονται από την ταυτόχρονη συνήχηση του προσαγωγέα (που δημιουργεί το τρίτονο), ενώ υπάρχει και κοινός φθόγγος.

      Είναι αρκετά τυπική σύνδεση.

  7. υπάρχει περιπτωση αύριο να ξερουμε μετά την εξέταση τισ απαντήσεις του ντικτέ????

    • Πέρυσι κυκλοφόρησαν οι απαντήσεις, αλλά δεν έμαθα ποτέ το πως συνέβη αυτό.

      Υπάρχει, λοιπόν, μια πιθανότητα, αλλά δε θα έλεγα ότι είναι μεγάλη. Καλή επιτυχία!

    • Αν θα μπορούσα να βοηθήσω… βρήκα τις προτεινόμενες απαντήσεις στη σελίδα του Μουσικού Σχολείου Παλλήνης στο μάθημα των Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων και είναι οι παρακάτω:

      ΟΜΑΔΑ Α: δεαβ
      ΟΜΑΔΑ Β: βγαδ [διορθώθηκε από το διαχειριστή της ιστοσελίδας]
      ΟΜΑΔΑ Γ: δγβα
      ΟΜΑΔΑ Δ: δγβα
      ΟΜΑΔΑ Ε: γβεα

      Για περισσότερες πληροφορίες στο: http://www.pmglp.org

      • Μπορείς πλέον να βρεις τις απαντήσεις, μαζί με το αρχείο ήχου των εξετάσεων και τα θέματα και εδώ. 🙂

        http://www.musictheory.gr/2011/06/22/ελεγχος-ακουστικων-ικανοτητων-2011/

        • Ναι ευχαριστώ. Έψαχνα χτες όλη τη μέρα στο google τις απαντήσεις και λίγο μετά τα μεσάνυχτα τις ανακάλυψα και μου έφυγε το άγχος. Έπιασα 17 από τα 20, με αρκετή δόση τύχης σε μερικά… 🙂

          • Λυπάμαι που δεν έδρασα νωρίτερα. Δε φαντάστηκα ότι θα είχε το υπουργείο στην ιστοσελίδα του το αρχείο ήχου.

            Επί τη ευκαιρία, στις απαντήσεις που έδωσες υπάρχει ένα λάθος. Το Β2 δεν είναι το δ, αλλά το γ. Μείζονα με έβδομη μικρή, όχι ελάσσονα με έβδομη μικρή.

          • Έχετε δίκιο για την ερώτηση Β2. Λάθος κεκτημένης ταχύτητας. Αν μπορείτε διορθώστε το κάπως ή σβήστε το σχόλιό μου για να μην μπερδευτεί κανείς.

          • Το διόρθωσα. 🙂

          • Mπραβο ! και γω περασα αν και εκανα χαζομαρες : )
            καλή επιτυχία σε όλους
            (κανεις δεν περιμενε – το προφανεσ !- να δωσει απαντησεις το υπουργειο…ποσο μαλλον το αρχειο ήχου )

  8. Καλησπέρα..
    Θα μπορούσα να ρωτήσω αν θα θεωρούσατε πιθανή λύση στο μέτρο 8 συγχορδία 6ης αυξημένης στο ΝΤΟ# και το ΛΑ επέριση του ρε;

  9. Στη Σολ+ εννοούσα συγνώμη για την παράλειψη

  10. Η επέρειση γίνεται στον ισχυρό χρόνο, πρόκειται δηλαδή για μια τονισμένη διαφωνία.

    Εδώ το μόνο μελωδικό στολίδι που μοιάζει κάπως, είναι η εκφυγή, αλλά και αυτή γίνεται βηματικά.

    Η λύση που προτείνεις δε διαφέρει σημαντικά από αυτή που προτείνω. Όπως είπαμε, η συγχορδία αυξημένης 6ης είναι ουσιαστικά μια DD. Η διαφορά σου, θα ήταν ότι θα είχες μιb αντί για το μι φυσικό (μιλάω για το πρώτο όγδοο του μέτρου). Αυτό το λα, όμως, δυστυχώς δεν ταιριάζει. Κατά τη γνώμη μου, δεν είναι, πάντως, πολύ σημαντικό λάθος, μιας και ήσουν μέσα στο σωστό πνεύμα.

  11. Η συνδεση καποιας 6ης αυξημενης συγχορδιας με τη φα# μπορει να γινει πολυ ευκολα με χρωματισμο του ντο# σε ντο ##.Θεωρω πως η συνδεση bII V στο συγκεκριμενο σημειο δεν ειναι ιδιαιτερα ασφαλης αφου καποιος θα μπορουσε να πει οτι παραβαινει τον αρμονικο ρυθμο.(συνδεση υποδεσποζουσας-δεσποζουσας πανω στα 8οα) Γενικως απο τη στιγμη που μιλαμε για πανελληνιες και οχι ωδειακες εξετασεις θεωρω πως οτι γραφεται θα πρεπει να ειναι απλο και κατανοητο.
    Μια ενδιαφερουσα λυση την οποια εγω εγραψα ειναι η ιταλικη η οποια πεφτει σε Ι6/4 στο μινορε της σολ# η οποια με χρωματισμο γινεται VII χρησιμοποιωντας ετσι οσο λιγοτερες συγχορδιες ειναι δυνατον.

    • Με έχει μπερδέψει κάπως ο τρόπος που γράφεις, αλλά αν καταλαβαίνω καλά:

      Αυτό που γράφεις, δε γίνεται. Δε γίνεται στις νότες Φα#-Μι-Ντο## να έχεις συγχορδία αυξημένης έκτης, κατ’ αρχάς γιατί αν το κάνεις πάνω στον φθόγγο Φα# (κρίνοντας ότι πρόκειται για καθυστέρηση) και θεωρήσεις πραγματικό φθόγγο το Μι, η συγχορδία που θα σχηματιστεί δε θα περιλαμβάνει την αυξημένη 6η, αφού το Μι θα βρίσκεται στη μελωδία και αντί για αυξημένη 6η θα σχηματιστεί ελαττωμένη δεύτερη (πρέπει να έχεις το Μι πιο χαμηλά από το Ντο##, κατά κανόνα στο μπάσο) και αφετέρου γιατί η λύση της στην V βαθμίδα δεν ολοκληρώνεται στην τονική κάτι το οποίο επιλέγεις να αγνοείς, αλλά είναι σημαντικό.

      Δε βλέπω καμία ιδιαίτερη παράβαση του αρμονικού ρυθμού στη σχέση II ναπ – V. Το κομμάτι αλλάζει συγχορδία αρκετές φορές στο τρίτο όγδοο, ήδη από τα δύο πρώτα μέτρα (αλλά και στα μέτρα που ακολουθούν το σημείο που εξετάζουμε). Όπως και να ‘χει, δεν είναι αυτή η λύση που προτιμώ, αλλά είναι σίγουρα δικαιολογημένη και αρκετά ασφαλής.

      Απλά και κατανοητά πρέπει να γράφουμε, αλλά βεβαίως πρέπει να γράφουμε και σωστά. Δεν μπορεί προς χάριν απλότητας να αγνοούμε στοιχεία της μελωδίας. Εκτός αν κάτι τέτοιο είναι δυνατόν, όπως στη λύση που προτείνω για παράδειγμα, που είναι ότι απλούστερο.

      Δεν είμαι σίγουρος τι ακριβώς εννοείς ότι χρησιμοποίησες I 6/4 στο Σολ# και μετά πήγες σε VII. Δηλαδή; Το ρε φυσικό τι το έκανες; Το προσπέρασες; Μπορεί βέβαια να δικαιολογηθεί ως βάρυνση της 5ης, αλλά τόση ώρα υποστηρίζεις ότι θέλεις να αποφύγεις τη χρήση της συγκεκριμένης αλλοιωμένης συγχορδίας (δεν έχω καταλάβει γιατί, δεν πρόκειται για τίποτα ιδιαίτερα εξεζητημένο). Και μετά; Μετά την VII πως ολοκληρώνεται η πτώση; Αγνοείς και το Ντο φυσικό;

  12. Ευχαριστώ πολύ ναι πήγα να πρωτοτυπήσω αλλά εκείνη την ώρα δεν σκέφτηκα το λα.. χαχα.. με χαλαγε μια V!
    Ευχομαι καλή επιτυχία σε όλους
    Α και κάτι άλλο στο περιβόητο μέτρο 12 το ντο # που γίνεται ντο ## σε άλλη φωνή δεν προκαλεί κακή αρμονική σχέση;

    • Επειδή έρχεται από ψηλότερη φωνή, είναι κάτι ανεκτό. Και ιδιαίτερα από τη στιγμή που έχουμε μια και μόνο συγχορδία και μάλιστα δεσπόζουσας ποιότητας.

  13. Στο μετρο 11 στα 3 πρωτα ογδοοα γραφω μια φα# ματζορε της οποιας το ντο# γινεται ντο## και η συγχορδια που σχηματιζεται απο κατω ειναι η μι ντο## λα# σολ# δηλαδη η ιταλικη της σολ# πεφτω μετα στο 1 του μετρου 12 σε Ι6/4 σολ# μινορε η οποια με χρωματισμο κανει το ρε#, ρε και το ρε του μπασου κινειται αντιθετα προς την 7η δηλαδη την φα# σχηματιζοντας μια VII για τη λα μειζονα. Αντιστοιχα η λυση της VII γινεται στην VI δηλαδη στην φα# μινορε η οποια με τη σειρα της γινεται VII της σολ λυνεται στην VI δηλαδη στη Μι μινορε η οποια με χρωματισμο γινεται ματζορε και το θεμα παει τυφλοσουρτι.

    • Δεν ξέρω πως αλλιώς να στο γράψω για να το καταλάβεις. Είναι λάθος αυτό που προτείνεις.

      Κατ’ αρχάς η συγχορδία που περιγράφεις είναι η γαλλική και όχι η ιταλική. Δεύτερον, δε σχηματίζει αυξημένη 6η, αλλά ελαττωμένη 2η στο πέμπτο όγδοο του μέτρου. Τρίτον, λύνεται σε ένα πτωτικό 6/4, το οποίο δε χειρίζεσαι όπως πρέπει (δηλαδή ως μια δεσπόζουσα V με διπλή καθυστέρηση) και αντί να έρθει μετά η V φεύγεις σε άλλη τονικότητα χρωματικά, καθιστώντας τη χρήση της I 6/4 άχρηστη και άσκοπη. Η δεύτερη αναστροφή θέλει προσοχή, δεν μπορεί να έρχεται έτσι και να μην εκπληρώνει το στόχο της. Τέταρτον, καλύτερα θα ήταν το μπάσο που κινείται στην 7η της VII της Λα μείζονας, να κινηθεί στο Φα φυσικό και όχι στο Φα#, ώστε να δημιουργηθεί η Ντιμινουίτα, γιατί διαφορετικά βρίσκεσαι να χειρίζεσαι μια πολύ δύσκολη συγχορδία (εδώ δεν υπάρχει κάποιο λάθος, αλλά είναι αρκετά δύσκολο να μην σου έβγαλε πρόβλημα). Τέλος, η λύση πρέπει να γίνεται στην Ι βαθμίδα και όχι στην VI. Η σχέση VII-VI δεν είναι ξεκάθαρος τρόπος για να ορίσεις μια τονικότητα.

      Το τελευταίο θα μπορούσα να το συγχωρέσω (αν και σε γραπτό που εξετάζεται η καθαρή σου σκέψη, είναι τραβηγμένο).

  14. Ξαναβλέποντας σήμερα το θέμα στην προτεινόμενη λύση στο 11 μέτρο η καθυστέρηση του μι στην alto είναι μάλλον ατυχής αφού συγχρόνως ακούγεται το μι από την soprano.
    Και κάτι άλλο.
    Φυσικά οι προτεινόμενες συγχορδίες στο σημείο αυτό είναι η πιο “φυσικές” αλλά θέλοντας να διαφοροποιηθεί κανείς στην επανέκθεση της φράσης ( και να μην κάνει την ίδια σκέψη-μετατροπία όπως στο 3-4 μέτρο) προτείνω και μια διαφοτετική άποψη-λύση ΣΙ-ΝΤΟ (απατηλή) και κατόπιν μια ΦΑ και στο επόμενο μέτρο (11) ΦΑ# !! όπως το λύνετε.
    Σε εξετάσεις γράφουμε ότι πιο “λογικό”, φυσικά και εγώ θα έγραφα την λύση σας χωρίς αμφιβολία όπως την προτείνετε.

    Ευχαριστώ πολύ

    • Σωστή η παρατήρησή σου για την καθυστέρηση. Ήταν κάτι που πρόσθεσα την τελευταία στιγμή και μου ξέφυγε. Ουδείς αλάθητος 🙂

      Όσον αφορά την εναλλακτική πρόταση, έχω δύο μικρές ενστάσεις. η πρώτη αφορά στο ζήτημα που έθιξα κι άλλες φορές: καλό είναι μια μετατροπία να δίνεται με σαφήνεια, δηλαδή με V-I και όχι V-VI, ιδιαίτερα όταν αμέσως μετά σκοπεύουμε να φύγουμε σε νέα τονικότητα. Η δεύτερη αφορά εκείνο το Σι φυσικό που δεν ανήκει στην Φα+. Βεβαίως, μπορεί να περάσει ως ξένος διαβατικός, αλλά θα ακουστεί κάπως περίεργα. Ενδιαφέρον πάντως.

      Όπως είπες, βέβαια, κι εσύ, η πρόταση αυτή αφορά μια εξερεύνηση, όχι μια πρόταση για εξετάσεις. Σε μια σύνθεση θα ήταν αξιόλογη πρόταση.

  15. Καλησπέρα. Πολύ ωραία εναρμόνιση με πολλά “στολίδια” στις φωνές, τα οποία ακούγονται καταπληκτικά.
    Η παρατήρησή μου είναι ότι το φετινό θέμα ήταν ίσως το πιο “μουσικό” των τελευταίων ετών (εννοώ ότι μπορούσε εύκολα να “τραγουδηθεί” από τους υποψηφίους και δεν είχε υπερβολικές αλλοιώσεις, “χαλώντας” κατά κάποιο τρόπο τη μελωδία).
    Το δεύτερο που ήθελα να ρωτήσω είναι το εξής: μήπως στο μέτρο 9 (a tempo) ξεκινάει αλυσίδα, η οποία ολοκληρώνεται στο μέτρο 11, δηλαδή πρότυπο 9-10 και α’ κρίκος 11;
    Παρακαλώ το σχόλιό σας. Ευχαριστώ και καλά αποτελέσματα σε όλους.

    • Συμφωνώ, κατ’ αρχάς, για το ότι το φετινό θέμα ήταν πιο μουσικό σε σχέση με άλλες χρονιές. Χάρηκα με το σχόλιο σου για το πως ακούγονται τα στολίδια, γιατί είναι ένας από τους στόχους μου στις προτεινόμενες λύσεις, να προσπαθώ αυτό που βγαίνει να έχει και μια κάποια μουσικότητα (στα πλαίσια του δυνατού).

      Όσον αφορά την αλυσίδα, δες την απάντησή μου στο σχόλιο #2.

      • Για την αλυσίδα το διάβασα, αφού είχα στείλει ήδη το μήνυμα συγνώμη. Θα ήθελα να κάνω μερικές ακόμη ερωτήσεις και δε θα σας κουράσω άλλο, δεδομένου ότι έχετε πολύ δουλειά.
        -Το θέμα το έλυσα χωρίς τα στολίδια που βάλατε εσείς, αλλά με κανονικές-απλές σωστές συγχορδίες και συνδέσεις (σύμφωνα με όλα αυτά που έχω διαβάσει στις προτεινόμενες λύσεις πάντα).
        -Την αλυσίδα των μέτρων 5, 6 και 7 την εναρμόνισα με συγχορδίες I – V (ποίκιλμα τα 3 δέκατα έκτα και καθυστέρηση το επόμενο όγδοο σε τονικότητες ΣΙb+, ΛΑb+ και ΣΟΛb+) και την τελευταία δεσπόζουσα της ΣΟΛb+ την θεώρησα εναρμόνια με τη δεσπόζουσα της ΦΑ#-, την οποία και έλυσα στην στην τονική στην αρχή του 8ου μέτρου.
        -Τέλος στο μέτρο 11 εναρμόνισα τις δυο πρώτες νότες με V2 (ΣΙ+), με λύση σε I6 (πήδημα της soprano και διπλασιασμό της 5ης της συγχορδίας) και στη νότα μι έκανα μετατροπία στην ΣΟΛ#- (IV της ΣΙ+ ==> VI της ΣΟΛ#-), για να πάρω στο ντο## την V/V με χαμηλωμένη 5η, η οποία λύνεται στο ρε# (μέτρο 12) και στη συνέχεια με παρεκλίσεις-λύσεις (ρε αναίρεση DD της ΛΑ+ και ντο αναίρεση DD της ΣΟΛ+) κατέληξα στην ΣΟΛ+ για τα 3 τελευταία μέτρα.
        Θέλω τα σχόλιά σας σε αυτά. Ευχαριστώ.

        • -Κάποια από τα στολίδια που χρησιμοποιώ χρειάζονται πολλή εμπειρία. Δεν απαιτείται από μαθητές λύση τέτοιου επιπέδου. Αν ψάξεις στο ίντερνετ θα βρεις και πολλούς καθηγητές που δίνουν λύσεις πολύ χαμηλότερης ποιότητας. Άρα καταλαβαίνεις το γενικότερο κλίμα. Θα βοηθήσει πάντως τη βαθμολογία σου αν έχεις κάνει έστω και 5-6 απλές κινήσεις σε ορισμένα σημεία-κλειδιά (πχ λίγη κίνηση στην αλυσίδα ή στον κύκλο 5ων).

          -Κανένα πρόβλημα με τη σχέση V-I αντί για συνεχόμενες V. Δεν είναι καθόλου απαραίτητο. Δεν είναι κακή η ιδέα σου για την εναρμόνια μετατροπία. Δεν είναι αυτό που ζητάει αυτός που έγραψε το θέμα, αλλά δεν μπορείς να πεις ότι είναι και λάθος. Το μόνο πρόβλημα που μπορώ να βρω είναι στην ορθογραφία της μελωδίας. Προσωπικά, δε θα έκοβα τίποτα. Πάντως και αν σου κόψει κάποιος βαθμό, θα πρέπει να είναι μικρός.

          -Έδωσες, λοιπόν, τη λύση VI-DD, που όπως έχω ήδη αναφέρει είναι ο ένας από τους δύο πιο συνηθισμένους τρόπους να εναρμονιστεί η 2η ελαττωμένη (η άλλη είναι η IIναπ-V). Το πρόβλημά μου με τη λύση που εφαρμόζεις, είναι ότι δεν ακούγεται ποτέ η Ι της Σολ#-, που σημαίνει ότι η μετατροπία δεν ολοκληρώνεται, άρα για μένα δεν είναι η καλύτερη δυνατή. Δεν είναι πολύ σημαντικό λάθος πάντως.

          Κάναμε την ίδια συζήτηση με το χρήστη “Γιώργος” παραπάνω.

          • Ευχαριστώ για την άμεση και λεπτομερή απάντηση. Το γεγονός ότι δεν καταλήγει η μετατροπία μου στην τονική της ΣΟΛ#- δε μου πολυάρεσε κι εμένα, αλλά τώρα μου λύσατε την αμφιβολία που είχα. Ελπίζω να μην κοστίσουν πολύ βαθμολογικά, γιατί πήγα να γράψω όσο το δυνατόν πιο “απλά και σωστά”, γιατί ευτυχώς ή δυστυχώς υπάρχει το “άγχος της βάσης” την οποία πρέπει να περάσουμε αναγκαστικά! Ευχαριστώ και πάλι.

  16. καλησπέρα.
    θέλω να ρωτήσω για την πρώτη αλυσιδα στο 5-6 μέτρο.
    Εγώ στο σι-λα, λα-σολ έβαλα συγχωρδία για το σι (και το λα αντοίστιχα αφού ειναι αλυσίδα)
    κ έβαλα για μετατροπία μιb και ρεb. Επίσης πριν το σι-λα#-σι που έχει ντο έβαλα ος κοίνη συγχωρδία την πέμπτη της πέμπτης η οποια για την σι- ειναι η ντο#
    πόσο μπορεί να μου στοιχίσουν αυτα τα λάθη στην βαθμολογία;

    • Δεν μπορώ να καταλάβω τι έκανες στο μέτρο 5-6. Για παράδειγμα, φαντάζομαι πως όταν λες σι-λα, εννοείς σιb-λα. Γράψε πιο ξεκάθαρα σε παρακαλώ (δεν θέλω να σε εκνευρίσω, ειλικρινά δεν καταλαβαίνω). 🙂

      Όσον αφορά την εναρμόνιση στο Ντο, δεν καταλαβαίνω πως χώρεσες την Ντο# με Ντο στη μελωδία. Εκτός αν εννοείς ότι η συγχορδία σου ήταν η Ντο (σωστά) και απλά από κάτω έγραψες ότι πρόκειται για την DD της Σι- (αντί για Ναπολιτάνικη). Στα θέματα αναφέρεται ότι η αναγραφή βαθμίδων δεν ήταν υποχρεωτική.

      Το πόσο μπορεί να κοστίσουν τα διάφορα λάθη, εξαρτάται από τον εξεταστή και τη γενικότερη εικόνα του γραπτού. Δεν μπορώ να κάνω αξιολόγηση αν δε δω το γραπτό (που και να κάνω, δε σημαίνει ότι ο εξεταστής θα έχει τις ίδιες απόψεις με εμένα).

  17. πάρα πολύ καλή πρόταση για το θέμα , αλλά λίγο εξειδανικευμένη για παιδιά 18 ετών . Θα διαφωνίσω μόνο με την ντο διπλή δίεση η οποία θεωρώ ότι δεν αντιμετωπίζεται σωστά αφού μόνο σαν προσαγωγέας της ρεb ελάσσονος θα μπορούσε να εκλυφθεί.

    • Κακώς διαφωνείς. 🙂

      Φαντάζομαι εννοείς της ρε# ελάσσονος και βέβαια δεν είναι η μοναδική λύση. Δεν είναι καν η καλύτερη. Το έχουμε ήδη συζητήσει εκτεταμένα (δες παραπάνω σχόλια).

      Ας προσθέσω κάτι που δεν έχω αναφέρει: η λύση που ζητάει αυτός που έγραψε το θέμα είναι αυτή που προτείνω. Είναι φανερό από τη σύζευξη προσωδίας στο συγκεκριμένο σημείο, ότι θέλει μια και μόνο συγχορδία και για τα έξι όγδοα του μέτρου. Δεν πρέπει να φοβάστε να χρησιμοποιήσετε ένα στοιχείο όπως η συγχορδία με όξυνση της 5ης όταν οι συνθήκες που παρουσιάζονται είναι ιδανικές. Είναι πρόβλημα να χρησιμοποιήσετε κάτι τέτοιο σε ένα σημείο που η μουσική ζητάει κάτι διαφορετικό ή όταν προσπαθεί κάποιος να το χωρέσει με το ζόρι σε ένα σημείο που δεν φανερώνει τέτοια προδιάθεση. Εδώ σε οδηγεί το ίδιο το θέμα.

      Η αντιμετώπιση, λοιπόν, είναι ορθότατη. Αντίθετα η εναρμόνιση με IIναπ – V της ρε#- δημιουργεί πρόβλημα στον τρόπο που γίνεται η μετατροπία μιας και η συγχορδία που προηγείται είναι η Φα#+, δηλαδή η αιολική ΙΙΙ της ρε#-. Μια πολύ κακή συγχορδία για να θεωρηθεί ως κοινή ανάμεσα στις δύο τονικότητες. Ίσως είναι καλύτερα να θεωρήσει κανείς την Μι+ (που θα είναι η ναπολιτάνικη της νέας κλίμακας) ως IV της Σι+ όπου βρισκόμαστε, αλλά αυτό θα δημιουργήσει σύνδεση V – IV που δεν ενδείκνυται, αν και συγχωρείται καμιά φορά όταν η IV είναι σε α’ αναστροφή. Γενικά είναι πολύ πιο ριψοκίνδυνη λύση, αλλά υπάρχει τρόπος να χρησιμοποιηθεί. Όχι, όμως, να θεωρηθεί και η καλύτερη, πόσο μάλλον η μοναδική. 🙂

      Δε βρίσκω τίποτα αρνητικό στο να παρουσιάζεται μια εξιδανικευμένη λύση. Έτσι πρέπει να είναι οι λύσεις των καθηγητών. Από εκεί και έπειτα, εννοείται πως δεν απαιτείται από τους μαθητές να φτάσουν στο αντίστοιχο επίπεδο από τόσο νεαρή ηλικία.

      ΥΓ. Ελπίζω πως δεν παρεξηγείται το ύφος μου ως επιθετικό, γιατί δεν είναι σε καμία περίπτωση. 🙂

  18. θελω να σας επισημανω καποια πραγματα..
    1- στο πρωτο φα φυσικο εκανα μετατροπια και πηγα στην ντο+ και εβαλα δηλαδη V7-I
    2- παρεληψα την ναπολιτανικη
    3- στο τελος που εχει ενα σολ και στη συνεχεια γινεται σολ διεση εγω το πηρα ως ξενο φθογγο
    αυτο που με νοιαζει ειναι να εχω πιασει την βαση..τι πιστευτε εσεις?
    ευχαριστω..

    • και μια ακομη ερωτηση…τα 2 ειδικα μαθηματα συμψηφηζονται? δηλαδη γινεται να εχω στο ενα κατω απο την βαση και στο αλλο αρκετα πανω και να με περασουν?

    • 1. Το ίδιο έκανα κι εγώ στην ουσία. Απλά από κάτω αντί να γράψω τη μετατροπία, τη σχολίασα ως παρένθετη δεσπόζουσα της IV. Σε καμία περίπτωση δεν είναι λάθος.
      2. Πώς το κατάφερες αυτό; 🙂 Δεν έχεις Ντο+ συγχορδία σε εκείνη τη μελωδική φράση;
      3. Κανένα πρόβλημα.
      4. Τα δύο μαθήματα δεν συμψηφίζονται. Πρέπει να έχεις τουλάχιστον τη βάση στο καθένα ξεχωριστά.

      Από αυτά που μου έγραψες, το μόνο λάθος που έχεις είναι η μη χρήση της Ναπολιτάνικης. Δεν αρκεί αυτό για να σε κόψουν. Από άλλα πράγματα θα εξαρτηθεί η βαθμολογία σου.

      • τελικα τα περασα τα ειδικα μαθηματα 😀 πηρα βαση στην αρμονια και 14 στα ακουστικα

  19. Τουλαχιστον εχουνε σκοπο να μας κρινουνε απο την μουσικη μας δημιουργια ( εντος κανονων) ή θα αχισουνε να σφαζουνε
    Εμεις απο τη μουσικη περιμενουμε μορια μα το δια

  20. Μια ερώτηση… Θα ήταν σωστό εάν στην αλυσίδα το σιb ειναι Ι στη σολ μινορε το σολ-ντο-σι ΙV και το σι-λα παρακάτω V με καθυστερηση, και ούτω καθεξής ;

    • Αρκετά ριψοκίνδυνη η μετατροπία σου. Καθόλου ασφαλής λύση.

  21. A… Επίσης, και το ντο## ως προσαγωγεας της ρε# η οποια στο 2ο όγδοο γίνεται σι ματζόρε ως V τις μι η οποια ειναι V της λα κ.ο.κ θα ηταν σωστό ? Ευχαριστώ πολυ για την αμεση απάντηση…

    • Χμ… Δηλαδή συγχορδία σε κάθε όγδοο, έτσι; Με αυτόν τον τρόπο χαλάει ο αρμονικός ρυθμός. Δε σου χρειάζεται πάντως η Σι+. Από την Ρε# μπορείς να πας κατευθείαν στην Μι7.

  22. Καλημέρα! Θα ήθελα να κάνω μια άσχετη ερώτηση. Η βάση είναι το 10. Αυτό σημαίνει πως άμα έχω γράψει 10 ακριβώς σε ενα απο τα 2 μαθήματα και πάνω απο 10 στο άλλο έχω περάσει, σωστά ?

    • Πιο συγκεκριμένα σημαίνει ότι δεν κόβεσαι από τα ειδικά. 🙂 Πρέπει να πιάσεις και τη βάση της σχολής για να περάσεις. 🙂

  23. θα μπορουσαμε να γραψουμε και τον τενορο μαζι με τις αλλες φωνες?

    • Αναστασία, φυσικά. Η πρώτη διευκρίνηση που δίνεται στις πανελλήνιες, αφορά ακριβώς την ομαδοποίηση των φωνών και είναι δεκτό είτε να γράψεις S-A και T-B, είτε S-A-T και τον B μόνο του.

      Δες τις διευκρινήσεις που δόθηκαν στο πλήρες θέμα, όπως ακριβώς δόθηκε στους μαθητές, εδώ:
      http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2011/them_arm_eid_c_eid_no_1106.pdf

      • ευχαριστω πολυ!δινω φετος εξετασεις και ειμαι αγχωμενη.

        • Ψ-υ-χ-ρ-α-ι-μ-ί-α! 🙂

          • να ρωτησω κατι?ειναι δυο θεματα τα οποια βαθμολογουνται στα εικοσι?

          • Όχι, είναι:
            1) ένα θέμα (μελωδία, όχι μπάσο) που βαθμολογείται στα είκοσι και
            2) μια εξέταση ντικτέ που βαθμολογείται, επίσης, στα είκοσι.

            Αυτά είναι τα δύο ειδικά μαθήματα. Για να περάσεις σε μια από τις 4 σχολές, θα πρέπει να έχεις τη βάση σε κάθε ένα από τα δύο αυτά μαθήματα και φυσικά τη βάση της σχολής.

            Πρέπει, όμως, να βρεις κάποιον να σου τα εξηγήσει από κοντά αυτά. Εγώ εδώ είμαι για όποια διευκρίνηση θελήσεις, αλλά επειδή βλέπω ότι δεν είσαι αρκετά ενημερωμένη, σε συμβουλεύω να μάθεις περισσότερα από τους καθηγητές σου στο σχολείο ή από το ωδείο σου ενδεχομένως ή τον δάσκαλο με τον οποίο κάνεις μαθήματα κτλ.

  24. ευχαριστω πολυ!

  25. [admin: οι χαρακτήρες μετατράπηκαν στα ελληνικά. Παρακαλώ μην χρησιμοποιείτε greeklish]

    Γειά σας! Είμαι στην πρώτη Λυκείου φέτος και
    σκέφτομαι για μουσικών σπουδών Αθήνας.
    Παίζω κιθάρα εδώ και 7 χρόνια και κάνω 1 χρόνο φωνητική
    και γενικά όλα πάνε πολύ καλά. Αρμονία, όμως, ενώ
    θα μπορούσα δεν έχω κάνει μαθήματα μόνο μερικά
    που χρειαζόντουσαν για τα πτυχία στην κιθάρα. Προλαβαίνω
    όμως αν αρχίσω από του χρόνου αρμονία για τις πανελλήνιες;

    • Σαφή απάντηση δεν μπορώ να δώσω. Έχει τεράστια σημασία η ποιότητα της μέχρι τώρα εκπαίδευσης που είχες (τα ακουστικά σου, η ικανότητά σου να αναγνωρίζεις διαστήματα στο χαρτί, η άνεση με τις μείζονες και ελάσσονες κλίμακες, το ρεπερτόριο που έχεις παίξει, το αν ακούς έργα μπαρόκ, κλασικής ή και ρομαντικής περιόδου κ.α.) και κατά πόσο θα έχεις το διαθέσιμο χρόνο σε τάξεις όπως η δευτέρα και η τρίτη λυκείου να ασχοληθείς σοβαρά με το αντικείμενο. Αδύνατον δεν είναι, αλλά χρειάζεται πολλή δουλειά και το σημαντικότερο, σωστή δουλειά.

      Προσωπικά σκέφτομαι το καλοκαίρι να παραδίδω μαθήματα για μαθητές που δε θα έχουν το χρόνο μέσα στη χρονιά να ασχοληθούν το ίδιο καλά ή πρέπει να προλάβουν να βρεθούν στο κατάλληλο επίπεδο. Ίσως είναι μια λύση και για σένα. Φαντάζομαι ότι μένεις στην Αθήνα, οπότε ψάξε και επέλεξε κατάλληλο δάσκαλο. Είναι η μισή “μάχη”. Το άλλο μισό αφορά εσένα και μόνο.

      • Ευχαριστω πολυ! Αρα θα μηλησω στο οδειο που πηγαινω μηπως κανω καποια καλοκαιρινα μαθηματα..ναι αθηνα μενω..οκ χιλια ευχαριστω!αν εχετε να μου προτεινετε καποιο δασκαλο και σεις παντως Θα βοηθουσε αρκετα!

  26. Διορθώστε, σας παρακαλώ:

    Παράλληλες 8ες:
    Μέτρο 13, 2ο-3ο όγδοο, Β-Α, σολ-σολ=μι-μι
    Παράλληλες 5ες:
    Μέτρο 2 προς 3, Τ-Α, σιb-φα=σολ-ρε

    Ευχαριστώ.

    Με εκτίμηση,
    Ιωάννης Ζορπίδης

    • Σωστές και οι δύο παρατηρήσεις.

      Ευχαριστώ.

  27. Μολις εδωσα εξετασεις πτυχιου αρμονιας στο ωδειο μου και μολις διαπιστωσα οτι εχω κανει 2-3 8ες παραλληλες. Ποσο κοβεται απο κατι τετοιο περιπου?

    • Εξαρτάται από πολλά πράγματα: από το ωδείο, από τον εξεταστή και από τις συνθήκες που έγιναν οι παράλληλες. Για παράδειγμα αν ένα έργο κινείται με βασικό παλμό το τέταρτο και οι παράλληλες έγιναν ανάμεσα σε δέκατα έκτα και όγδοα, κατά τη δική μου γνώμη δεν είναι το ίδιο με το να συνέβαινε ανάμεσα σε τέταρτα. Ένας άλλος εξεταστής μπορεί να θεωρεί ότι παράλληλες ισοδυναμούν με 0,5/10 χαμηλότερη βαθμολογία (γνωρίζω τέτοιες περιπτώσεις). Συνήθως, πάντως, βαθμολογείται και η εικόνα του γραπτού. Ακόμη και σε ένα γραπτό που βαθμολογείται με 10 μπορεί να βρει κανείς λάθη. Ακόμη και παράλληλες.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(απαιτείται)

(απαιτείται)