Απλοί ρυθμοί

 

Προαπαιτούμενες Γνώσεις: Τέμπο

Τέταρτο

Στους απλούς ρυθμούς η μονάδα μέτρησής μας είναι το τέταρτο. Κρατάει έναν χτύπο από το τέμπο. Παράδειγμα:

Αν θέλουμε η νότα να κρατήσει περισσότερους χρόνους, χρησιμοποιούμε:

Μισό

Η νότα κρατάει 2 χρόνους. Παράδειγμα:

Ολόκληρο

Η νότα κρατάει 4 χρόνους. Παράδειγμα:

Υποδιαιρέσεις της μονάδας:

Όγδοα

Όταν θέλουμε να έχουμε 2 νότες ίσης αξίας μοιρασμένες σε έναν χτύπο, χρησιμοποιούμε τα όγδοα. Ένας παιχνιδιάρικος τρόπος για να θυμόμαστε το σύμβολό τους: για να χωρέσουμε δύο νότες σε έναν χτύπο, παίρνουμε ένα “σχοινί” και τις δένουμε μεταξύ τους. Παράδειγμα:

Δέκατα-Έκτα

Όταν θέλουμε να έχουμε 4 νότες ίσης αξίας μοιρασμένες σε έναν χτύπο, χρησιμοποιούμε τα δέκατα-έκτα. Ένας παιχνιδιάρικος τρόπος για να θυμόμαστε το σύμβολό τους: για να χωρέσουμε 4 νότες σε έναν χτύπο, παίρνουμε δύο “σχοινία” και τις δένουμε μεταξύ τους.Παράδειγμα:

Παύσεις

Όταν μια φωνή/ένα όργανο θέλουμε να πάψει να ακούγεται, χρησιμοποιούμε τις παύσεις. Η σιγή στη μουσική είναι μετρημένη, όπως και ο ήχος, και έχει ρυθμό και τέμπο. Κάθε σύμβολο διάρκειας νότας, έχει και το αντίστοιχο σύμβολο παύσης που θα βρείτε στον παρακάτω πίνακα.

Συνοπτικός πίνακας

Τα σύμβολα που χρησιμοποιούμε για να δείξουμε τις διάρκειες των φθόγγων (νοτών) λέγονται φθογγόσημα. Στον παρακάτω πίνακα, βλέπουμε και το σύμβολο που έχουν τα όγδοα και τα δέκατα-έκτα όταν βρίσκονται μόνα τους και όχι σε ομάδες.

Αν στο σύμβολο του δεκάτου-έκτου με τις δύο γραμμές, προσθέσουμε μια τρίτη, θα πάρουμε τα τριακοστά-δεύτερα (8 νότες σε έναν χτύπο). Αν προσθέσουμε μια τέταρτη θα πάρουμε τα εξηκοστά-τέταρτα (16 νότες σε έναν χτύπο) κ.ο.κ.

Χαρακτηριστικά Ρυθμικά Σχήματα

Μερικοί από τους συνδυασμούς που μπορούν να γίνουν με τα παραπάνω σχήματα.

Όγδοο με Δέκατα-Έκτα

1 και 1 όγδοο μας κάνουν έναν χρόνο/χτύπο. 2 και 2 δέκατα-έκτα, επίσης. Συνδυάζοντας αυτά τα δύο σχήματα, μπορούμε να έχουμε 1 όγδοο + 2 δέκατα-έκτα που να μας δώσουν έναν χτύπο. Το όγδοο κρατάει το μισό χρόνο και τα δύο δέκατα-έκτα τον άλλο μισό. Παράδειγμα:

Δέκατα-Έκτα με Όγδοο

Αντίστροφα, μπορούμε να έχουμε 2 δέκατα-έκτα με 1 όγδοο. Παράδειγμα:

Σχήματα με παύση ογδόου

Το πιο απλό σχήμα είναι ένα όγδοο που ακολουθεί μια παύση ογδόου. Στην ουσία είναι ένα τέταρτο που το κόβουμε στη μέση. Παράδειγμα:

Το ανάποδο σχήμα, δηλαδή παύση ογδόου με όγδοο έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον, μιας και δημιουργεί χορευτική διάθεση στο ρυθμό, μέσα από το φαινόμενο της συγκοπής (βλέπε αντίστοιχο μάθημα). Παράδειγμα:

Φυσικά, το όγδοο σε οποιοδήποτε από τα παραπάνω σχήματα μπορεί να αντικατασταθεί από δύο δέκατα-έκτα. Παράδειγμα:

  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon

  18 Responses to “Απλοί ρυθμοί”

  1. Πολύ ωραία η δουλειά σας και καθαρή. Θα ήθελα να δω και τις παύσεις των 16ων, κοντά σε νότες16ων.

    Σας ευχαριστώ

  2. Πολύ ωραία. Μπράβο παιδιά!

  3. Ίσως το πιο καλογραμμενο μάθημα βασικών γνωσεων στον ελληνικό τουλάχιστον ιστοχώρο…Πραγματικά ο τρόπος γραφης ειναι πολύ κατανοητός και η χρήση βιντεο βοηθαει πολύ. Ένα μεγάλο ευχαριστώ

  4. Τρομερά βοηθητικό και εύκολα κατανοητό, σας ευχαριστώ πάρα πάρα πολύ!!!
    Είναι όντως το καλύτερο βοήθημα online για μουσική που έχω βρει εδώ και καιρό^^

  5. Ekana piano gia ena xrono otan eimoun 11 kai ksanaksekinisa me esas tora sta 38 to eyxaristw einai ligo………

    • Τέτοια σχόλια μου δίνουν ένα κίνητρο να συνεχίσω μια δουλειά που, δυστυχώς, έχει μείνει στη μέση. Ελπίζω ειλικρινά να βρω το χρόνο να το κάνω.

  6. έχοντας ελάχιστο χρόνο να μοιράσω μεταξύ εξάσκησης[σε κόρνο] και μελέτης, αυτός ο ιστότοπος είναι εξαίρετος!

    συνεχίστε την καλή δουλειά !!!

  7. Καλό

  8. Εξαιρετικά παραστατικό , αλλά χρησιμότερο θα ήταν, τα ακούσματα να αντιπροσώπευαν Ελληνικούς ρυθμούς, συνεχίστε οι καλές προσφορές αναγνωρίζοναι.
    Ευχαριστώ.

  9. η νοτες μπαινουν σε συγκεκριμενη θεση στο πενταγραμμο???

    • Όχι. Όπως βλέπουμε στο επόμενο μάθημα, το πεντάγραμμο σχετίζεται μόνο με τα ονόματα των φθόγγων. Ένας ρυθμός μπορεί να γραφτεί ακόμη και σε ένα άδειο χαρτί, χωρίς πεντάγραμμο. Γενικά το ύψος της νότας (δηλαδή ντο, ρε, μι κτλ) δεν επηρεάζει το ρυθμό.

  10. Ευχαριστούμε
    Πολύ κατανοητό

  11. Ευχαριστω πολυ πραγματικα αυτο το αρθρο με βοηθησε πολυ.Θα παω μουσικο γυμνασιο και ηταν πολυ χρησιμες αυτες οι πληροφοριες. 😉

  12. Μάθημα με ουσία μπράβο !!

  13. Συγχαρητηρια.. καιρο εψαχνα να βρω μια ιστοσελιδα με τοσο καλογραμμενη θεωρια.. Εκανα στο 6 μου μαθηματα για 2 χρονια και μετα σταματησα.. τωρα στα 19 ξεκιναω μονη μου και με βοηθησε πολυ!

  14. πολυ καλο..

  15. πολυ καλο.. αλλα θα βοηθουσε η εφαρμογη του σε ενα ευκολο τραγουδι …αν γινεται..

  16. Εξαιρετική δουλειά. Πολυ χρήσιμο για να μαθω dictee…. και αρμονια αργοτερα-θεωρητική , όχι πρακτική….Να ειστε καλά, κι’ευχαριστουμε!

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(απαιτείται)

(απαιτείται)