Πεντάγραμμο – Κλειδιά

 

Προαπαιτούμενες Γνώσεις: Νότες

Πεντάγραμμο

Το πεντάγραμμο είναι ο τρόπος με τον οποίο απεικονίζουμε τις νότες. Περιλαμβάνει 9 θέσεις. Πάνω στις 5 γραμμές και στα 4 διαστήματα ανάμεσά τους. Σε κάθε θέση, αντιστοιχεί μια νότα από τις 7 βασικές.

Όταν θέλουμε να γράψουμε πολύ ψηλές νότες που βγαίνουν έξω από το πεντάγραμμο, χρησιμοποιούμε τη θέση ακριβώς πάνω από την 5η γραμμή και έπειτα σχεδιάζουμε όσες βοηθητικές γραμμές χρειαζόμαστε σύμφωνα με το παρακάτω σχήμα. Το ίδιο κάνουμε για τις πολύ χαμηλές νότες.

Το παρακάτω βίντεο, εξηγεί τα παραπάνω:

Κλειδιά

Τα κλειδιά γράφονται πάνω στις γραμμές του πενταγράμμου, “βαφτίζουν” την αντίστοιχη νότα (και κατά συνέπεια όλες τις υπόλοιπες) και ορίζουν συγκεκριμένο ύψος. Τα πιο συνηθισμένα κλειδιά που χρησιμοποιούνται είναι:

Κλειδί Σολ

Γράφεται στη δεύτερη γραμμή και ορίζει τη νότα Σολ ακριβώς πάνω από το μεσαίο Ντο (G4). Χρησιμεύει για όργανα ή φωνές που κινούνται σε ψηλές περιοχές: γυναικείες φωνές, κιθάρα, βιολί, φλάουτο κ.α.


Κλειδί Φα

Γράφεται στην τέταρτη γραμμή και ορίζει τη νότα Φα ακριβώς κάτω από το μεσαίο Ντο (F3). Χρησιμεύει για όργανα ή φωνές που κινούνται σε χαμηλές περιοχές: ανδρικές φωνές, μπάσο, βιολοντσέλο, φαγκότο, τούμπα κ.α.


Διπλό πεντάγραμμο

Για όργανα όπως το πιάνο, που η έκταση τους είναι πολύ μεγάλη ώστε να γραφτούν σε ένα πεντάγραμμο, χρησιμοποιούμε δύο πεντάγραμμα στα οποία τοποθετούμε και τα δύο κλειδιά. Παρατηρείστε ότι το μεσαίο Ντο δημιουργεί μια “ένωση” των δύο πεντραγράμμων.

  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon

  41 Responses to “Πεντάγραμμο – Κλειδιά”

  1. Με βοηθησε αρκετα!!!

  2. Πολύ χρήσιμη η προσπάθεια σας, σας ευχαριστώ πάρα πολύ

  3. χαλια δεν διχνει πραγματα που σε βουθουν τοσο

    • Θέλω να ελπίζω ότι ξεκαθάρισα όσο πιο σαφώς γίνεται τι είναι το πεντάγραμμο και τι είναι τα κλειδιά. Λυπάμαι αν υπάρχουν ακόμη απορίες, θα με βοηθούσε και εμένα από την πλευρά σου αν μου εξηγούσες τι δεν κατάλαβες. Έτσι θα μπορούσα να αναβαθμίσω το περιεχόμενο.

      Η βοήθεια της συγκεκριμένης ιστοσελίδας είναι να κατανοήσει κανείς τι συμβαίνει, απλά, με δύο κουβέντες. Για να μάθεις να διαβάζεις τα κλειδιά απαιτούνται ασκήσεις και χρόνος. Δεν είναι, όμως, αυτός ο στόχος της ιστοσελίδας. Τουλάχιστον όχι αυτή τη στιγμή. Ίσως αργότερα. Θα πρέπει να απευθυνείς αλλού για αυτά.

  4. Είναι εξαιρετικά χρήσιμα και ουσιαστικά τα στοιχεία θεωρίας που δίνετε καθώς και ο τρόπος που τα παρουσιάζετε.
    Σας ευχαριστώ πολύ γι αυτή την προσφορά!

  5. άριστη παρουσιάση ,ευχαριστώ πολύ.

  6. Γεια σας!Ελπίζω καταρχήν να είσαστε καλά.Εχω ενα μικρο πρόβλημα στο οποιο νομιζω πως μπορείτε να με βοηθήσετε.Έχω αγοράσει ένα πιάνο τον τελευταίο καιρό (εκανα μαθηματα μικρος…αλλα πολυ μικρος) κ θέλω να ξαναθυμηθώ να παίζω.Δεν μπορώ να καταλάβω από που αρχίζει το κλειδί του Φα.Διάβασα εδώ πως βρίσκεται στην νοτα Λα (του κλειδιου Σολ).Εκεί που γράφεται δλδ το Λα (του κλειδιού Σολ) εκεί γράφεται κ αρχίζει το Ντο (του κλειδιού Φα).Στο πιάνο όμως ποιά νότα είναι η Ντο (του κλειδιού Φα).Εκεί έχει κολλήσει το μυαλό μου κ ντρέπομαι να ρωτησω γνωστούς μη με πάρουν στο ψιλό.Όποτε βρείτε χρόνο απαντήστε μου! Χαιρετισμούς!Άκης.

    • Αρχικά να ευχηθώ καλή αρχή! Είναι πολύ όμορφο που αποφασίσατε να ασχοληθείτε ξανά.

      Στο ερώτημα μας τώρα: την απάντηση θα τη βρείτε στο τμήμα που γράφει για το κλειδί του Φα, αλλά και στο τέλος του άρθρου, κάτω κάτω, στο τμήμα για το διπλό πεντάγραμμο. Η λέξη κλειδί είναι το μεσαίο ντο. Κάντε το εξής για να διευκολυνθείτε: βάλτε ΚΑΙ τους δύο αντίχειρες στο μεσαίο ντο του πιάνου. Αυτή τη στιγμή το δεξί σας χέρι παίζει με τα 5 δάχτυλα Ντο-Ρε-Μι-Φα-Σολ, και αυτό το Σολ είναι ακριβώς πάνω στη γραμμή όπου πάνω της “πατάει” το κλειδί του Σολ και το αριστερό χέρι παίζει Ντο-Σι-Λα-Σολ-Φα. Αυτό το Φα είναι είναι ακριβώς πάνω στη γραμμή όπου πάνω της “πατάει” το κλειδί του Φα.

      Αυτό είναι όλο. Η σκέψη ότι το Ντο αυτό, δηλαδή το μεσαίο, δηλαδή αυτό που γράφεται μια βοηθητική γραμμή ΠΑΝΩ από το πεντάγραμμο, θα ήταν Λα στο κλειδί του Σολ, είναι μεν σωστή, δεν βοηθάει όμως σε κάτι.

      Και ποτέ να μην ντρέπεστε να κάνετε ερωτήσεις. Το μυστικό για την επιτυχία είναι τα λάθη και οι απορίες.

      • Οφείλω να πώ οτι είστε εξαιρετικά μεταδοτικός. Η προσπάθειά σας είναι εξαιρετικά σημαντική και αξίζει αλήθεια να την συνεχίσετε. Διδάσκετε τα υποχρεωτικά θεωρητικά μαθήματα σε κάποιο ω΄δείο ή χώρο; Νομίζω οτι θα ήταν χρήσιμο να το κοινοποιούσατε. Ευχαριστούμε για την μεταδοτικότητά σας.

        • Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια! Αυτήν την περίοδο ζω στη Βιέννη. Θα ήθελα, όμως, κάποια στιγμή να ανέβαζα τα μαθήματά μου ή κάποια σχετικά βίντεο.

  7. Ξεκίνησα πρόσφατα μαθήματα μουσικής θεωρίας καθώς θέλω με τον καιρό να μάθω πιάνο. Τα μαθήματα σας με βοηθάνε πολύ στην ανακεφαλαίωση και στο διάβασμά μου. Ελπίζω να συνεχίσετε αυτο το έργο.

    Φιλικά,
    Παύλος

  8. Καλησπέρα, συγχαρητήρια για την σελίδα σας ειλικρινά μας βοηθάει πολυ, και χρονια πολλα κιολας μιας κ βρισκομαστε σε περιοδο εορτων. Με την μουσικη κ πιο συγκεκριμενα με το πιανο ασχολουμαι απο 11 χρονών , μεχρι και την β λυκειου. Εκτοτε αναγκαστικα σταματησα και την αρμονια και το πιανο λογω διαβασματων, πανελληνιων κ.τ.λ και τωρα που τελειωσαν αυτα, σκεφτομαι να ξαναξεκινησω για αρχη μονη μου, ομως δεν θυμαμαι και πολλα πραγματα και φοβαμαι πως πρεπει να τα παρω απο την αρχη! θα ηθελα ομως πρωτα μερικη βοηθεια στο ξεκινημα μου, γιατι εχω αρκετα κενα που πρεπει να καλυψω κ να ξαναθυμηθω, και τα βιβλια που εχω το μονο που κανουν ειναι να με αγχονουν! Γιαυτο αν μπορειτε κιολας κ εσεις θα ηθελα μερικες συμβουλες και προτασεις με το τι θα ηταν καλο να ξεκινησω για να με βοηθησει να θυμηθω καποια πραγματα.
    Σας ευχαριστω πολυ εκ των προτερων!

    • Χμ… δύσκολη η ερώτησή σου για να απαντηθεί χωρίς να σε ξέρω, να καταλάβω τους στόχους, τις γνώσεις σου και τον τρόπο που μαθαίνεις καλύτερα.

      Γενικότερα θα πρότεινα να παίζεις πολύ πιάνο και ιδιαίτερα απλά πράγματα, κομμάτια που σου αρέσουν και σε ενδιαφέρουν, σε απλές εκδοχές που να σε ικανοποιούν. Σιγά σιγά προσπάθησε να καταλάβεις και να βρεις ομοιότητες στο πως είναι φτιαγμένα. Κάτι που βοηθάει πολύ είναι και ο αυτοσχεδιασμός. Παίζε, άκου, σκέψου. Μην αγχώνεσαι. Κάθε στιγμή της εκμάθησης πρέπει να μπορείς να την απολαμβάνεις. Σιγά σιγά, όσο τα απλούστερα πράγματα θα γίνονται βίωμα, θα αναζητήσεις μόνη σου πιο πολύπλοκα πράγματα, δεν χρειάζεται να πιέσεις τον εαυτό σου.

  9. Πολύ καλή ή βοήθεια.θέλω να κάνω 1 ερώτηση είναι αρχάριος και έχω 1 αρμόνιο πως μπορώ να το “χωρισω” δεξί χέρι με αριστερό? Έχει 5 οκτάβες.

    • Δεν ξέρω πολλά από αρμόνια και μάλλον δεν καταλαβαίνω σωστά την ερώτηση. Εννοείς να το χωρίσεις με ηλεκτρονικό τρόπο, δηλαδή να βάλεις διαφορετικά ηχοχρώματα από κάποια νότα και κάτω; Ή προσπαθήσεις να αποφασίσεις πόσες οκτάβες θα αφιερώσεις σε κάθε χέρι όταν παίζεις;

      Νομίζω ότι υπάρχει η τεχνική σε ένα αρμόνιο όπου με το αριστερό χέρι “δείχνεις” στο όργανο την αρμονία (δηλαδή τη συγχορδία) που χρειάζεσαι και αυτό δημιουργεί αυτόματα μια ρυθμική συνοδεία με το στυλ που επιλέγεις. Παράδειγμα: επιλέγεις στυλ “σάμπα” και κρατάς πατημένες τις νότες Ντο-Μι-Σολ και αυτό δημιουργεί μια συνοδεία στη συγχορδία Ντο μείζονα (που έχει τις νότες Ντο-Μι-Σολ) σε αυτό το στυλ. Μετά παίζεις τη μελωδία με το δεξί χέρι. Δύο οκτάβες για το αριστερό χέρι είναι αρκετές για κάτι τέτοιο.

      Ακόμη και αν παίξεις μόνος σου τη ρυθμική συνοδεία, δηλαδή δε χρησιμοποιήσεις τον αυτόματο δημιουργό συνοδείας του μηχανήματος, νομίζω ότι δύο οκτάβες είναι καλά.

      Δεν ξέρω αν βοήθησα καθόλου.

      • Βοηθησατε παρά πολύ και ευχαριστώ για την γρήγορη απάντηση απλά και εγώ έχω παρά πολλά χρόνια που απεχω είχα κάνει κάτι μαθήματα αλλά ήταν λίγα.ευχαριστώ πολύ.Παρα πολυ καλή ή δουλειά σας με βοήθησε να καταλάβω παρά πολλά πράγματα.Συγχαρητήρια…

  10. Είμαι εντελώς αρχάριος, δλδ δεν γνωρίζω εντελώς τίποτα από πεντάγραμμο. Μαθαίνω μπουζούκι και θέλω να μάθω ανάγνωση μουσικής στο πεντάγραμμο με απώτερο στόχο να διαβάζω παρτιτούρες για μπουζούκι.
    Το μάθημά σας ήταν εξαιρετικά διαφωτιστικό εκτός από τα σημεία που αναφέρεστε στο κλειδί του Σολ: “..και ορίζει τη νότα Σολ ακριβώς πάνω από το μεσαίο Ντο (G4) ” και στο: “.. και ορίζει τη νότα Φα ακριβώς κάτω από το μεσαίο Ντο (F3) ”
    Τι εννοείτε ακριβώς και τι είναι τα (G4) κ’ (F3) ;
    Εάν μπορείτε, παρακαλώ διαφωτίστε με …
    …………
    Υ.Γ. Συγχαρητήρια για την προσπάθεια μετάδοσης των γνώσεών σας. Το γεγονός αυτό από μόνο του δείχνει το εξαίσιο του χαρακτήρα σου …

    • Ευχαριστώ πολύ για τα καλά λόγια και τις εποικοδομητικές παρατηρήσεις! Μέσα από τέτοια σχόλια μπορεί να βελτιωθεί η ιστοσελίδα.

      Η απάντηση βρίσκεται πάνω-πάνω, όπου μέσα στο κόκκινο πλαίσιο γράφει τι προαπαιτούμενες γνώσεις χρειάζονται για να γίνει κατανοητές αυτές οι πληροφορίες. Ρίξε μια ματιά στις “Νότες” και αν έχεις ακόμη απορία, μη διστάσεις να ρωτήσεις.

      • Ευχαριστώ θερμά για το γοργόν της απάντησης. Νομίζω πως κατάλαβα …
        Εν ολίγης δλδ το κλειδί Σολ ορίζει συγκεκριμένη οκτάβα όπως και το κλειδί Φα ορίζει μία άλλη … (;;;)
        Αλήθεια, πόσες οκτάβες υπάρχουν;
        Περιμένω εναγωνίως την απάντηση …

        • Ακριβώς. Οι νότες, όπως ορίζονται στα αντίστοιχα κλειδιά, είναι συγκεκριμένης οκτάβας. Μάλιστα υπάρχει και κοινός φθόγγος, το κοινό Ντο που αναφέρω στο διπλό πεντάγραμμο του πιάνου.

          Πόσες οκτάβες υπάρχουν; Αντικειμενικά, όσες μπορεί να ακούσει το ανθρώπινο αυτί, που είναι περίπου 10 οκτάβες (φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις, υπάρχουν άνθρωποι που ακούνε περισσότερες συχνότητες). Αλλά οι πολύ ψηλές και οι πολύ χαμηλές περιοχές δεν είναι τόσο χρήσιμες ούτε εύκολο να παραχθούν ως ήχος, καθώς απαιτούν τεράστια όργανα και ιδιαίτερα υλικά για τις χαμηλές συχνότητες, ενώ οι πολύ ψηλές συχνότητες μπορούν να γίνουν ενοχλητικές (όπως και οι πολύ χαμηλές). Η έκταση του πιάνου δίνει έναν αρκετά μεγάλο και χρήσιμο “καμβά” και περιλαμβάνει 7 οκτάβες. Θα μπορούσαμε να περιορίσουμε ακόμη περισσότερο την κατάσταση, να απορρίψουμε και τις ακραίες περιοχές του πιάνου για ορισμένα έργα και να φτάσουμε στις 5 οκτάβες. Πολλά όργανα έχουν περίπου 2,5 οκτάβες έκταση και η ανθρώπινη φωνή περίπου 2 (φυσικά υπάρχουν και εδώ εξαιρέσεις), που είναι συνήθως αρκετές για μια μελωδική γραμμή.

          Γενικά μετά την έκταση που καλύπτουν οι συνηθισμένες ανδρικές και γυναικείες φωνές και έχουμε συνηθίσει στα αυτιά μας και είναι περίπου 3 με 4, οι υπόλοιπες οκτάβες δημιουργούν παράξενα εφέ. Χρήσιμα σε ορισμένα κομμάτια, άχρηστα σε άλλα.

          • Είσαι απόλυτα ‘μεταδοτικός’ φίλε μου και απολαμβάνω την μαζί σου επικοινωνία. Σε ευχαριστώ για τις μέχρι τώρα εξηγήσεις. Στο εξής θα μελετήσω και είναι σίγουρο πως στο κοντινό μέλλον θα σε ξαναενοχλήσω για κάποια άλλη περίπτωση που θα χρήζει εξήγησης, στα δικά μου,’βρεφικά’ όσον αφορά την μουσική, μάτια βεβαίως βεβαίως …
            …………………………………………………………………
            Υ.Γ. Άργησα να απαντήσω διότι η μητέρα μου είχε (και έχει ακόμη) κάποιο πρόβλημα υγείας και βρισκόμασταν στους γιατρούς για εξετάσεις κλπ. Τώρα όμως όλα είναι καλά.

          • Ότι χρειαστείς, εδώ είμαστε.

            ΥΓ. Περαστικά!

  11. Παιζω χρονια πιανο και δεν μπορουσα να παιξω το κλειδι του φα χωρις την βοηθειατου δασκάλου μου… Αλλα τωρα δεν εχω προβλημα

  12. θαυμασα την διαθεση και την υπομονη σου για την μεταδοση των γνωσεων σου..νασαι παντα καλα με αρμονια αγαπη και φως.,Δεν χρειαζομαι κατι διαβαζω παρτιτουρα και παιζω φλαουτο. εψαχνα κατι σχετικο για φιλο που ξεκιναει μουσ. τωρα..καληνυχτα σου….

  13. Αγαπητέ φίλε Μανώλη Καλπενίδη …
    Δίστασα πολλάκις πριν τελικά αποφασίσω να σου γράψω σκεπτόμενος πως εσύ ένας μέγιστος του αντικειμένου, κυριολεκτικά σπαταλάς το χρόνο σου σε εμάς τους ανίδεους ενώ έχεις ανώτερα πράγματα να ασχοληθείς …
    Τέλος πάντων το αποφάσισα και σου γράφω …
    Μαθαίνω μπουζούκι όπως έχω προειπεί παλιότερα. Έχω φτάσει σε ανάγνωση (με πολύ δυσκολία βέβαια) της παρτιτούρας και στην συγκεκριμένη παρτιτούρα: https://www.youtube.com/watch?v=x8uioms_DJY κάπου τα έχω χάσει …
    Αν έχεις την καλοσύνη και το χρόνο βεβαίως, θα μπορούσες να μου εξηγήσεις τα εξής:
    Στην πρώτη σειρά του πενταγράμμου όλα βαίνουν καλώς. Καταλαβαίνω τις νότες και τον ρόλο που παίζουν οι δύο σημειωμένες διέσεις στην αρχή καθώς και οι αντίστοιχοι αριθμοί των τάστων του μπουζουκιού στην ταμπλατούρα στο κάτω μέρος …
    Στην δεύτερη σειρά όμως αρχίζουν τα προβλήματα. Η πρώτη νότα είναι το ΦΑ και η ταμπλατούρα από κάτω έχει νο 4 (στην πρώτη χορδή του μπουζουκιού δλδ την ΡΕ) που αντιστιχεί στο ΦΑ δίεση. Μετά σημειώνεται η ΣΟΛ δίεση στην παρτιτούρα και στην ταμπλατούρα γράφει νο 5 το οποίο είναι το ΣΟΛ στο μπουζούκι. Μετά ξανά ΣΟΛ δίεση και το νούμερο από κάτω είναι το 6 το οποίο (επιτέλους) είναι το σωστό !
    Στην όγδοη κατά σειρά νότα πάλι σημειώνει το νο 5 ενώ το σωστό για την ΣΟΛ δίεση θα ήταν το 6.
    Συνεχίζεται η κατάσταση στην 16η κατά σειρά νότα όπου βρισκόμαστε τώρα σύμφωνα με την ταμπλατούρα στην δεύτερη χορδή του μπουζουκιού (την ΛΑ) όπου γράφει το πεντάγραμμο ΝΤΟ και η ταμπλατούρα νο4 που (το νο4 ) αντιστοιχεί σε ΝΤΟ δίεση.
    Στην 17η νότα τα έχω χάσει … Στην παρτιτούρα γράφει ΣΙ δίεση (?) … Μα υπάρχει ΣΙ δίεση ;;; και η ταμπατούρα έχει αριθμό 3 που είναι το ΝΤΟ .
    Ίσως παρακάτω να έχει κι άλλα παράξενα (?) η παρτιτούρα μα αν μπορείς τα προειπωμένα να μου εξηγήσεις πιστεύω να μπώ στο πνεύμα και να προχωρήσω μόνος… Σκέφτομαι μην τυχόν είναι λάθος γραμμένη η ταμπλατούρα ;
    Αν τελικώς μπείς στον κόπο να μου υποδείξεις τις λύσεις των παραπάνω θα ήθελα να μου εξηγήσεις επίσης τι είναι η πλαγίως κάθετη γραμμή με τις δύο τελείες στην αρχή της δεύτερης σειράς της παρτιτούρας …
    Σε ευχαριστώ εκ των προτέρων και αν πάλι δεν μπορέσεις να ασχοληθείς θα σε καταλάβω γιατί ξέρω πως του καθενός τα προβλήματα δεν μπορεί να λύσει ένας άνθρωπος όσο καλοπροαίρετος κι αν είναι …

    • Μετά από τόσα καλά λόγια, μπορώ να μην απαντήσω;

      Λοιπόν, η ταμπλατούρα είναι σωστή, αλλά και η παρτιτούρα είναι (σχεδόν) σωστή.

      Οι δύο διέσεις που βρίσκονται στην αρχή του κομματιού και σε κάθε σειρά, σημαίνουν ότι ΟΛΑ τα ΦΑ και όλα τα ΝΤΟ πρέπει να παιχτούν δίεση (σε κάθε ύψος, όπου τα βρούμε).

      Το σύμβολο που βρίσκεται μπροστά από το πρώτο Σολ είναι η ΑΝΑΙΡΕΣΗ, όχι η δίεση (πρόσεξέ το καλά, έχει διαφορά) και είναι το σύμβολο που χρησιμοποιούμαι για να επαναφέρουμε μια αλλοιωμένη (δηλαδή αλλοιωμένη μέσω δίεσης ή ύφεσης) νότα στο αρχικό της τονικό ύψος. Άρα το Σολ αναίρεση, είναι πρακτικά απλά το Σολ. Θα μου πεις, τότε τι χρειάζεται;

      Αρχικά για να αφαιρέσουμε μια νότα που είναι αλλοιωμένη από τον οπλισμό (πχ στο συγκεκριμένο κομμάτι αν θέλαμε φα φυσικό ή ντο φυσικό). Άλλη περίπτωση: Μια δίεση επηρεάζει ΟΛΟΚΛΗΡΟ το μέτρο, ΟΧΙ μόνο την νότα που μπαίνει, οπότε αν στη συνέχεια, στο ΙΔΙΟ μέτρο θέλουμε να γράψουμε τη νότα χωρίς αλλοίωση, χρησιμοποιούμε την αναίρεση. Στο συγκεκριμένο σημείο (αρχή δεύτερης σειράς) ναι μεν δεν προηγείται Σολ δίεση ώστε η αναίρεση να είναι απαραίτητη, αλλά υπήρχε Σολ δίεση στο προηγούμενο μέτρο, οπότε σημειώνεται ως υπενθύμιση (το πιο σωστό θα ήταν να μπει σε παρένθεση). Στη συνέχεια του ίδιου μέτρου, όμως, είναι απαραίτητο το σύμβολο, αλλιώς εκείνο το Σολ θα παιζόταν Σολ δίεση.

      Σι δίεση υπάρχει και ταυτίζεται με το Ντο. Είναι σχετικώς πολύπλοκο να εξηγήσουμε εδώ γιατί σημειώνεται έτσι αντί για Ντο, σχετίζεται όμως με τις κλίμακες. Μη σε φοβίζει πάντως, είναι η ίδια νότα με το Ντο.

      Τέλος, στην αρχή της δεύτερης σειράς, βρίσκουμε μια παύση δεκάτου έκτου που μαζί με τα υπόλοιπα 3 δέκατα έκτα συμπληρώνουν τον πρώτο χρόνο, όπως το ακούς και στην εκτέλεση. Θα το δεις το σύμβολο και στον πίνακα, στην αντίστοιχη θέση εδώ:
      http://www.musictheory.gr/%CE%B8%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%AF%CE%B1/%CF%81%CF%85%CE%B8%CE%BC%CE%BF%CE%AF/

      Απορίες; 🙂

      • Δεν ξέρεις πόσο χάρηκα που μου απάντησες πρωτίστως και για το γοργόν της απάντησης κατά δεύτερο …
        Πραγματικά με ξεστράβωσες ! Ήμουν τυφλός και είδα !!
        Αμέσως είδα με άλλη οπτική την παρτιτούρα και να φανταστείς νόμιζα πως ήταν λάθος γραμμένη, προχειρογραμμένη, η κακοαντιγραμμένη από κάπου …
        Τα χίλια ευχαριστώ δεν φτάνουν και αισθάνομαι υπερήφανος να έχω κάποιον εξπέρ να με καθοδηγεί στα δύσκολα για μένα …
        Είμαι από τη Νιγρίτα Σερρών και είμαι στο ΦΒ ως:
        …………………………….
        https://www.facebook.com/foufoutos.xeskoufotos
        …………
        Αν ποτέ βρεθείς στα μέρη μου αισθάνομαι υποχρέωσή μου να σου κάνω το τραπέζι, όπως κάνουμε ταχτικά με την παρέα μου, όλοι έξω καρδιά με άφθονο τσίπουρο και κρασί δικό μας …
        ………….
        Είσαι από τους σπάνιους ανθρώπους με πνεύμα αλληλεγγύης βαθιά ριζωμένο μέσα σου που προφανώς είναι αποτέλεσμα της παιδείας που πήρες από το σπίτι σου, από τα παιδικά σου χρόνια …
        Σε ευχαριστώ και πάλι, θα τα ξαναπούμε στο επόμενο, για εμένα, ‘ανάχωμα’ η αυτοπροσώπως αν βρεθείς κάπου κοντά … …..
        ……………………….

        • Ευχαριστώ πάρα πολύ για τα ζεστά λόγια και την ευγενέστατη πρόσκληση!

  14. Καλησπερα σας,.εχω διαβασει τα σχολια ειδα κσι την διαθεση σας για βοηθεια κι ετσι πηρα το θαρος και εγω….
    Εχω ενα ακορντεον…το κλειδι του σολ το διαβαζω..με τα μπασα ομως…χαμος…δεν μπορω να τα καταλαβω ..θα μπορουσατε ισως να με βοηθησετε..???
    Σας ευχαριστω πολυ..!!

    • Ευχαρίστως, αλλά δεν ξέρω τι παραπάνω θα μπορούσα να πω, που να μην το έχω γράψει πάνω.

      Σαν συμβουλή, έχω διαπιστώσει ότι ο πιο γρήγορος τρόπος να μάθεις να διαβάζεις ένα νέο κλειδί, είναι να γράψεις κάτι σε αυτό, πχ αντέγραψε μια μελωδία ή ακόμη καλύτερα γράψε μια δική σου και πέρασέ τη στο κλειδί του Φα.

      Αν έχεις κάποια συγκεκριμένη απορία, προσπάθησε να μου την εξηγήσεις και θα προσπαθήσω κι εγώ να βοηθήσω.

  15. Καλησπέρα πολυ χρήσιμες οι πληροφορίες σας,μήπως θα μπορούσατε να μας ξεκαθαρίσετε λιγο στο κλειδί του θα ποιες ειναι οι νότες στις γραμμές και ποιες στα διαστήματα;Ευχαριστώ πολυ!

    • Στο κλειδί του Φα; Η εικόνα τις συμπεριλαμβάνει σχεδόν όλες, αλλά αν δε σε βοηθάει ίσως είναι καλή ιδέα να τις αναφέρω και χωριστά.

      (από κάτω προς τα πάνω)

      Γραμμές: σολ σι ρε ΦΑ λα (στην τέταρτη γραμμή είναι το κλειδί του ΦΑ)
      Διαστήματα: λα ντο μι σολ

  16. ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ

  17. Καλή χρονιά !

    Ευχαριστούμε πολύ για την βοήθεια! Επειδή στην κιθάρα έχω μάθει μόνο κλειδί ΣΟΛ, οταν χρειαζότανε να διαβάσω σε κλειδί Φα πελάγωνα! Με τις απλές πληροφορίες που δώσατε το κατάλαβα.

    Σταύρος

  18. Γειά σου και πάλι αγαπητέ φίλε Μανώλη Καλπενίδη …
    Ήρθε η ώρα να ξαναφωτίσεις κάποιες ασάφειες, ασάφειες για μένα φυσικά, όταν έχεις χρόνο και όρεξη βεβαίως …
    Η εξής παρτιτούρα: { https://www.youtube.com/watch?v=8mPWsa1wbeA } περιέχει τρίηχα που όπως έχω καταλάβει πρέπει να τα παίζω κανονικά όπως αναγράφεται η αξία τους (τρείς χτύπους ίσης αξίας δλδ) απλά δεν μετράνε στην αρίθμηση του μέτρου της παρτιτούρας. Εκεί που είναι δύο νότες γραμμένες και από κάτω έχει γραμμή τρίηχου με τον αριθμό 3 (π.χ. μέτρο αριθμός 9) σημαίνει ότι παίζω τρείς φορές το όγδοο εφ, όσον αναγράφεται ένα τέταρτο και ένα όγδοο …
    Στο μέτρο Νο 14 υπάρχει δίεση στη νότα Λα και κατόπιν αναίρεση (πάλι στη Λα εννοείται). Το ερώτημα είναι αν υπήρχε στο ίδιο μέτρο κατόπιν και άλλη Λα θα ίσχυε η δίεση η η αναίρεση;
    Στο μέτρο Νο 13 ανάμεσα στο πρώτο κ’ το δεύτερο τρίηχο υπάρχουν δύο ανεστραμένα ημικύκλια. Και αλλού βρίσκω μοναχικά ημικύκλια που ενώνουν (;) δύο νότες. Τι είναι; Τι συμβολίζουν; Καθόλου δεν το καταλαβαίνω ούτε κάπου βρίσκω εξήγηση για αυτό …
    Στο μέτρο Νο 20 το δεύτερο και το τρίτο τρίηχο είναι δέκατα έκτα; Έχω καταμπερδευτεί προσπαθώντας να υπολογίσω το σύνολο της αξίας του μέτρου που είναι 4/4 και σου λέω πως ζαλίστηκα και άκρη δεν βγάζω. Με προβλημάτισαν πολύ οι μικρούλες μπάρες σε κάθε νότα αντί για μιά ολόκληρη μπάρα που θα τις ένωνε (;). Αν είναι όγδοα οι αναφερόμενες νότες ‘βγαίνει’ το μέτρο. Μήπως είναι τρέμολο; ..αλλά αν είναι γιατί δεν έχει από δύο μπάρες σε κάθε νότα όπως συνήθως βλέπω αλλού για το τρέμολο; … Αν μπορείς φέξε. (!) 🙂 …
    Στο τέλος της παρτιτούρας στα μέτρα 36, 37 κ’ 38 υπάρχουν κάποιοι συμβολισμοί από πάνω (γραμμή με 1. μετά γραμμή με 2. και μετά ημικύκλιο με τελεία) που δεν τους γνωρίζω …
    …………
    Και μιά και όπως λέει η παροιμία: Βρήκες παπά, θάψε μιάφορα, θα ήθελα για την παρτιτούρα: { https://www.youtube.com/watch?v=x8uioms_DJY } να πω πώς στο πρώτο μέτρο το παρεστιγμένο του δέκατου έκτου υπολογίζεται σαν τριακοστό δεύτερο και το παρεστιγμένο του ογδόου σαν δέκατο έκτο όσον αφορά τις αξίες για να βγεί σωστό το 9/8 της προκείμενης παρτιτούρας.
    …………………………………………………..
    Φίλε Μανώλη Καλπενίδη …αυτά … Γράψε μου αν αυτά που αναφέρω είναι σωστά και απάντησε στα ερωτήματά μου όταν βέβαια θέλεις και έχεις χρόνο. Γνωρίζω πως ένας μουσικοδιδάσκαλος του βεληνεκούς σου δεν θα ασχολιόταν κάν με ανίδεους όπως εγώ αλλά γνωρίζοντας σε μέσω της σελίδας σου και φανερωθέν το άριστον του χαρακτήρα σου παίρνω το θάρρος να σε απασχολώ καθώς με ξαναβοήθησες στο παρελθόν …
    Σε ευχαριστώ εκ’ των προτέρων …

    • Εκεί που γράφω: [.. απλά δεν μετράνε στην αρίθμηση του μέτρου της παρτιτούρας.] Ήθελα να συμπληρώσω και το ξέχασα πως στο μέτρημα για να ‘βγεί’ η παρτιτούρα μετράνε σαν 2 αξίες από τις τρείς που αναγράφονται. Η μία ‘κόβεται΄δλδ …

    • Φίλε μου, έχεις καλές και σωστές απορίες. Για να τις δούμε:

      Όσον αφορά τα τρίηχα, ναι, πρόκειται για μια “παράνομη” διαδικασία όπου αντί να σπάσουμε το χρόνο στη μέση (όπως συμβαίνει συνήθως, πχ 1 τέταρτο=2 όγδοα, 1 όγδοο=2 δέκατα-έκτα κτλ κτλ), τον σπάμε στα τρία και παίρνουμε τρία ίδια κομμάτια. Ο πιο εύκολος τρόπος να το σκεφτεί κανείς αυτό και να το παίξει σωστά, είναι να σκεφτεί ότι κάθε τρίηχο ογδόου κρατάει μια μονάδα μέτρησης, και τρεις μονάδες μέτρησης, δίνουν το τέταρτο, που είναι μια μεγαλύτερη μονάδα μέτρησης. Θέλω να πω, μην μπαίνεις στη παγίδα να σκεφτείς δύο όγδοα και προσθέτουμε ένα (ή δε μετράμε ένα), γιατί θεωρώ ότι δε σε βοηθάει πραγματικά σε κάτι. Έν-Δύ-Τρί (τρίηχα ογδόων) μας κάνουν έναν μεγάλο χρόνο τετάρτου [προτιμώ να κόβω τις λέξεις Ένα Δύο Τρία σε Έν Δύ Τρί, ώστε να έχουν μια συλλαβή, γιατί η δεύτερη μπορεί να μπερδέψει την κατάσταση. Αντίστοιχα μπορεί κάποιος να λέει Λά-χα-νο ή Μπρό-κο-λο ή Τρί-η-χο ή απλά Πάμ-πα-ραμ ή κάτι αντίστοιχο. Ότι βοηθάει]

      Αντίστοιχα, όταν έχεις το ρυθμικό σχήμα τρίηχο τετάρτου και τρίηχο ογδόου, ουσιαστικά το τρίηχο τετάρτου κρατάει δύο (“μικρούς”) χρόνους και το όγδοο άλλον έναν. Μαζί, μας δίνουν τους τρεις χρόνους που δημιουργούν τον έναν μεγαλύτερο χρόνο. Είναι πιο εύκολο να σκεφτείς δηλαδή:
      ΠΑ-αμ παμ
      ΠΑ-αμ παμ
      (όπου υπάρχει “Π”, παίζουμε φθόγγο, ελπίζω να μη σε μπέρδεψα).

      Η δυσκολία εδώ, βρίσκεται όταν πηγαίνουμε από τα 3 τρίηχα ογδόων, σε 2 απλά όγδοα (μέτρο 14 προς μέτρο 15), όπου εκεί ο ρυθμός είναι αρκετά διαφορετικός. Ουσιαστικά αλλάζεις την υποδιαίρεση του τετάρτου από 3, σε 2. Εδώ είναι αρκετά εμπειρικό το θέμα, να μάθεις δηλαδή να πηγαίνεις από τη μια υποδιαίρεση στην άλλη απρόσκοπτα, χωρίς πρόβλημα. Κάνε πρακτική και άκου την παρτιτούρα, ώστε σιγά σιγά να το συνηθίσεις.

      Στο μέτρο 14: θα ίσχυε η αναίρεση. Πάντα το τελευταίο σύμβολο ισχύει (μέχρι το τέλος του μέτρου)

      Στο μέτρο 13: η γραμμή αυτή, όταν ενώνει δύο νότες με το ίδιο ύψος (δηλαδή δύο ντο ή δύο ρε κτλ), ενώνει τις διάρκειες των φθογγοσήμων τους και λέγεται “σύζευξη διαρκείας”. Τις κάνει μια νότα. Ουσιαστικά τη δεύτερη νότα δεν την παίζεις, αλλά κρατάς τη νότα, όση διάρκεια έχει το φθογγόσημο. Το κάνουμε για 2-3 λόγους:
      α) έτσι μπορούμε να δημιουργήσουμε διάρκειες που δεν υπάρχει τρόπος να γραφτούν με ένα φθογγόσημο (πχ ένα μισό μαζί με ένα δέκατο-έκτο, δεν υπάρχει φθογγόσημο για κάτι τέτοιο)
      β) ενδεχομένως να έχουν συμπληρωθεί οι χρόνοι του μέτρου, αλλά ο συνθέτης να θέλει να κρατήσει το φθόγγο και στο επόμενο μέτρο, οπότε σπάμε τις αξίες όπως χωράνε στα μέτρα και τις ενώνουμε
      γ) το κάνουμε επίσης όταν θέλουμε να κάνουμε πιο σαφή μια υποδιαίρεση ενός χρόνου. Για παράδειγμα εδώ, στο μέτρο 13, είναι πιο εύκολο για τον αναγνώστη να σκεφτεί 2+1 τρίηχα (το 2 είναι το τρίηχο τετάρτου) για τον πρώτο χρόνο του μέτρου και 1+1+1 τρίηχα για το δεύτερο χρόνο του μέτρου, και μια σύζευξη διαρκείας όπως αυτή που έχουμε, παρά να έγραφε ο συνθέτης 2+2+1+1 (δηλαδή τέταρτο, τέταρτο, όγδοο, όγδοο), καθώς δε θα φαινόταν στη παρτιτούρα ο παλμός του δεύτερο χτύπου. Δεν θα ήταν λάθος, απλά είναι λίγο πιο δύσκολο να διαβαστεί. Είναι ίσως λίγο πολύπλοκο, αλλά δεν έχει σημασία ακόμη και αν δεν το κατάλαβες ακριβώς. Κράτα απλά το ζουμί.
      ΠΡΟΣΟΧΗ: μια τέτοια γραμμή που ενώνει φθόγγους διαφορετικού ύψους (ένα ντο με ένα ρε για παράδειγμα) ονομάζεται σύζευξη προσωδίας και αφορά τον τρόπο παιξίματος, συγκεκριμένα σημαίνει ότι οι νότες παίζονται δεμένα, όχι χωριστά (το λεγόμενο staccato)

      Στο μέτρο 20: ναι, είναι δέκατα έκτα. Είναι ένας ιδιαίτερος συμβολισμός, που όπως είπες, σχετίζεται με την έννοια του “τρέμολο”. Ουσιαστικά οι γραμμές αυτές, σπάνε τη νότα σε μικρότερα κομματάκια (αν είναι τέταρτα τα κάνουν όγδοα, αν είναι όγδοα τα κάνουν δέκατα έκτα, ενώ αν είναι τέταρτα και βάλουμε δύο τέτοιες γραμμές, τα κάνουν δέκατα έκτα). Κάνουν λίγο πιο εύκολο το διάβασμα, πιάνουν λιγότερο χώρο, αλλά παράλληλα φαίνεται λίγο πιο όμορφα στην παρτιτούρα η ανιούσα γραμμή της μελωδίας (βλέπεις σι-ντο-ρε-μι-φα# που οδηγεί στο σολ, όχι σισι-ντοντο-ρερε-μιμι-φα#φα#). Θα μπορούσε πάντως να γραφτεί και αναλυτικά. Κάποιοι το προτιμούν έτσι.

      Ο συμβολισμός στο τέλος: prima volta, seconda volta. Την πρώτη φορά που φτάνουμε σε αυτό το σημείο, παίζουμε την “πρώτη βόλτα”, δηλαδή το μέτρο που έχει το 1. από πάνω. Πάντα στο τέλος αυτού του μέτρου, υπάρχει μια άνω κάτω τελεία (παρατήρησέ το) που δηλώνει επανάληψη, είτε από την αρχή του κομματιού, είτε από το σημείο που υποδηλώνει μια άνω κάτω τελεία που υπάρχει νωρίτερα και κοιτάζει προς την ανάποδη κατεύθυνση. Εδώ υπάρχει αυτό το σύμβολο ακριβώς πριν το πρώτο μέτρο (δεν μετράω το ελλιπές μέτρο στην αρχή, είναι απλά μια “εκκίνηση”, όχι πλήρες μέτρο). Οπότε η επανάληψη σε πηγαίνει ακριβώς εκεί, όπως θα δεις και στο βίντεο. Τη δεύτερη φορά όμως που φτάνουμε σε εκείνο το σημείο, πηδάμε την prima volta, και παίζουμε την “δεύτερη βόλα”, δηλαδή το μέτρο με το 2. από πάνω, καθώς και τη συνέχεια του κομματιού. Δες ξανά το βίντεο και θα το καταλάβεις.

      Τέλος, πολύ σωστά γράφεις ότι η στίξη, το παρεστιγμένο, προσθέτει κάθε φορά διαφορετική διάρκεια στο φθόγγο. Συγκεκριμένα προσθέτει την αμέσως μικρότερη υποδιαίρεση από το φθογγόσημο που έχουμε. Ακριβώς όπως τα είπες: Παρεστιγμένο δέκατο-έκτο σημαίνει προσθήκη τριακοστού-δευτέρου, ενώ παρεστιγμένο όγδοο σημαίνει προσθήκη δεκάτου-έκτου.

      Ελπίζω πως βοήθησα. 🙂 Απορίες;

      • Είσαι μεταδοτικότατος και κατάλαβα τα περισσότερα …
        Έχω τα εξής να σιγουρέψω:
        Για το staccato δλδ πρέπει να παίξω τις νότες πολύ κοντά, γρήγορα γρήγορα η μία με την άλλη.
        Στο μέτρο 20 δλδ που υπάρχουν από μιά μικρή μπάρα παίζω τις νότες 2 φορές σαν να είναι δύο ανεξάρτητα δέκατα έκτα. Και εάν είχε δύο μπάρες θα τις παίξω τρείς φορές; Αν τρείς μπάρες, 4 φορές; που είναι το όριο και πότε, σε πόσες μπάρες, υπάρχει τρέμολο και το τρέμολο εδώ που τα λέμε, έχει αριθμό χτύπων η είναι κατά βούληση;
        …………………..
        Για το θέμα των συμβόλων 1. 2. δεν κατάλαβα τίποτα και το ημικύκλιο με τελεία που βρίσκεται πάνω από το Μι στο τελευταίο μέτρο δεν το αναφέρεις.
        Δεν κατάλαβα γιατί ‘πηδάει’ στο βίντεο το μέτρο Νο 36 με το σύμβολο 1. και θα το καταλάβαινα εάν το μέτρο αυτό ήταν ίδιο με το πρώτο μέτρο της παρτιτούρας αλλά δέν είναι …Το 1. από πάνω το έχει το μέτρο Νο 36, τι να επαναλάβω; Μήπως να παίξω το μέτρο Νο 1 της παρτιτούρας σύν το μέτρο Νο 36 και κατόπιν το μέτρο Νο 2 σύν το μέτρο Νο 37 ; …….;……. μπερδεύτηκα …

        • Το staccato (είναι μια τελεία που μπαίνει πάνω από το φθόγγο) το ανέφερα μόνο σε αντιδιαστολή με τη σύζευξη προσωδίας (ή αλλιώς legato, που είναι μια καμπύλη που ενώνει πολλές νότες). Τίποτα από τα δύο δεν υπάρχει σε αυτό το κομμάτι. Το legato σημαίνει παίζω τις νότες δεμένα, το staccato χωριστά. Μπορείς να σκεφτείς το staccato και ως εξής: παίζω τη μισή διάρκεια από αυτό που λέει, μαζί με παύση. Πχ staccato τέταρτο, παίζω ένα όγδοο και μια παύση ογδόου. Υπάρχει και ένας χαρακτήρας βέβαια πίσω από αυτό. Θα το δεις όταν φτάσεις σε αντίστοιχο παράδειγμα.

          Στο μπουζούκι, βέβαια, λίγο πολύ όλες οι νότες παίζονται κοφτά, αφού από τη στιγμή που θα παίξεις τη χορδή, δεν έχεις πια έλεγχο πάνω στη νότα (όπως συμβαίνει για παράδειγμα στο βιολί). Πρακτικά όταν θέλεις να δέσεις τις νότες, το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι το τρέμολο. Να παίξεις δηλαδή πολλές φορές τη νότα, ώστε να τη “συντηρήσεις” μέχρι να έρθει η επόμενη. Αυτό είναι το εφέ που θέλεις να πετύχεις. Πώς;

          Εδώ ερχόμαστε στο μέτρο 20: ναι, το κάθε όγδοο, το παίζεις σαν να είναι 2 δέκατα-έκτα. Αν είχε δύο γραμμές, θα έπαιζες 4 τριακοστά-δεύτερα. Αν είχε τρεις γραμμές, θα έπαιζες 8 εξηκοστά-τέταρτα. Αν πάλι η βασική αξία ήταν τέταρτο, με μια γραμμή θα έπαιζες 2 όγδοα, με δύο γραμμές θα έπαιζες 4 δέκατα-έκτα κ.ο.κ. Σκέψου το ως εξής: τα όγδοα, παίρνουν άλλη μια γραμμή και γίνονται δέκατα-έκτα. Τα δέκατα-έκτα αν τους προσθέσεις μια γραμμή γίνονται τριακοστά-δεύτερα. Αυτή είναι η λογική. Μετατρέπεις το φθογγόσημο, ακριβώς όπως προσθέτεις γραμμές σε απλά όγδοα και τα κάνεις δέκατα-έκτα ή τριακοστά-δεύτερα. Θεωρητικά δεν υπάρχει όριο. Πρακτικά συνήθως τα τριακοστά-δεύτερα αρκούν για όλες μας τις ανάγκες, άντε να συναντήσουμε και εξηκοστά-τέταρτα.

          Πολλαπλασιάζουμε τις νότες, λοιπόν. Αν εσύ κρίνεις ότι βοηθάει το εφέ να σπάσεις τη κάθε νότα σε ακόμη περισσότερα κομμάτια από 2 και έχεις και την τεχνική ικανότητα να το πετύχεις, μπορείς να το δοκιμάσεις! Η παρτιτούρα είναι απλά ένας οδηγός.

          Για τα σύμβολα 1. και 2., να κάνω άλλη μια απόπειρα. Να γράψω τι γίνεται πρακτικά: Ξεκινάς και παίζεις από την αρχή. Πρώτα το ελλιπές μέτρο (είναι το μέτρο που έχει μέσα μόνο 3 τρίηχα ογδόων και θα το λέμε από εδώ και πέρα “μέτρο μηδέν”). Μετά τα μέτρα 1-36 (συμπεριλαμβάνω δηλαδή το μέτρο που έχει 1. από πάνω). Μετά κάνουμε επανάληψη από το μέτρο 1 (δηλαδή δεν πάω αρχή αρχή όπου υπάρχει το μέτρο 0, αλλά ακριβώς από δίπλα, δες στο βίντεο στο χρονικό σημείο “2:00”) και παίζουμε τα μέτρα 1-35, πηδάμε το μέτρο 36 (το παίξαμε την πρώτη φορά, γι’ αυτό υπάρχει το 1. εκεί πέρα) και παίζουμε το μέτρο 37 (που έχει το 2. από πάνω, που σημαίνει ότι αυτό θα παίξουμε τη δεύτερη φορά) και τέλος τη συνέχεια, δηλαδή εδώ το μέτρο 38 (αν είχε κι άλλα μέτρα, θα συνεχίζαμε).

          Συνοπτικά:
          0 -> 36 μετά 1 -> 35 μετά 37 -> 38.

          Αν το κατάλαβες καλύτερα, διάβασε πλέον ξανά και την εξήγηση που έδωσα την πρώτη φορά, ίσως βοηθήσει.

          Το ημικύκλιο με την τελεία πάνω από το Μι δε σχετίζεται με όλα αυτά. Είναι η λεγόμενη “κορώνα”. Σημαίνει ότι η νότα αποκτάει επιπλέον διάρκεια από αυτή που είναι γραμμένη. Δηλαδή δεν την παίζουμε αυστηρά με τους χρόνους του φθογγόσημου, αλλά την επιμηκύνουμε κατά βούληση, μέσα σε λογικά πλαίσια φυσικά. Δίνει μια ελευθερία. Συνήθως (αλλά όχι αποκλειστικά) συμβαίνει στο τέλος του κομματιού. Ουσιαστικά σου λέει “εδώ κάνεις φινάλε, άσε την τελευταία νότα να ηχήσει όσο κρίνεις εσύ ότι χρειάζεται”.

          • Άργησα αλλά το κατάλαβα ! Πράγματι μετά την δεύτερη εξήγησή σου, η πρώτη έγινε κατανοητή. (Αναφέρομαι στο prima volta, seconda volta που με ζόρισε ).
            Σε υπερευχαριστώ, με βοηθάς ουσιαστικά. Είναι σημαντικό για μένα να έχω έναν άνθρωπο της αξίας σου να με συμβουλεύει στα αξεπέραστα για μένα θέματα.
            Έχω το θάρρος στο μέλλον να σε ξαναενοχλήσω αν κάτι νέο για μένα προκύψει. ..(;) … Ελπίζω να μην γίνομαι ενοχλητικός. Και πάλι ευχαριστώ !

        • Χαίρομαι! Φυσικά και ότι χρειαστεί είμαστε εδώ. Χαρά μου να βοηθάω ανθρώπους που με όρεξη και διάθεση ασχολούνται με τη μουσική.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(απαιτείται)

(απαιτείται)